SIFO og NorgesGruppen gjennomfører ny studie: Hvordan kan vi redusere svinnet fra frukt og grønt i butikk?
Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Høgskolen i Oslo og Akershus skal gjennom en studie i NorgesGruppens butikker kartlegge mulige tiltak for å redusere svinnet av frukt og grønt i butikken. Resultatene vil være vesentlige i NorgesGruppens arbeid med å halvere sitt matsvinn innen 2025.
- Frukt og grønt er en varekategori som tradisjonelt har høyt svinn, vi ser derfor frem til nye forslag og tiltak som kan supplere det vi allerede gjør i dag, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.
Årlig kastes det mer enn 355 000 tonn spiselig mat i Norge, og om lag 17 prosent av dette kastes i dagligvarehandelen. Frukt og grønt er sammen med brød varekategorien med høyest svinn i butikk. Dette er også varegrupper det er krevende å redusere svinnet i. Det er ferskvarer som krever høyt omløp, og de har ikke holdbarhetsdato på lik linje med andre varelinjer.
Ut fra intervjuer med butikksjefer i NorgesGruppens butikker samt tidligere gjennomførte studier på området, vil noen av de mest lovende tiltakene prøves ut i utvalgte butikker. Det kan dreie seg om priskutt, omrokkering av varer, ulike måter å bygge opp kampanjer på, eller annet. SIFO vil følge opp eksperimentene i butikk. Målet er å avdekke hvilke kunder som reagerer på de ulike tiltakene, og hvilken effekt det har på omsetning, omløp og svinn.
Prosjektet har fått støtte av Grofondet. Grofondet er eid av Gartnerhallen, BAMA og NorgesGruppen. Det ble etablert i 2016, og det skal i løpet av en tiårsperiode deles ut 100 millioner kroner til prosjekter som bidrar til det grønne skiftet i hele verdikjeden fra jord til bord. Målet er å øke omsetningsverdien og forbruket av norske frukter, bær, grønnsaker og poteter.
- Det er et etisk problem og et miljøproblem at altfor mye spiselig mat går rett i søpla, og initiativer som reduserer matavfallet, er positivt for både produsenter, butikkleddet og kundene, sier Runar Hollevik.
Kontakter
Signe Bunkholt Sæter
Kommunikasjonssjef bærekraft
Tlf. +47 90 13 72 94
Bilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom