Norsk Hyttelag

Sier nei til vindmøller i Namdalen

11 namdalskommuner er i følge NVE godt egnet for utbygging av vindkraft. Vi finner ikke en eneste en. Det sier generalsekretær i Norsk Hyttelag, Audun Bringsvor. – Det er positivt med et grønt skifte og med lokale arbeidsplasser, men ikke om det gjøres uopprettelig skade på naturen rundt oss. Norsk Hyttelag sier rungende nei til utbygging av vindmøller i Namdalen.

Audun Bringsvor, generalsekretær i Norsk Hyttelag, mener at vindmøller IKKE hører hjemme i norsk natur.

– Det er ikke vi, men Tyskland som trenger mer kraft, og det er god plass til å bygge ut vindkraft lokalt i Tyskland, sier Audun Bringsvor. – Problemet er at Tyskland har vedtatt en lov som sier at det ikke kan bygges ut vindkraft nær bebyggelse eller verneområder. Slike regler har ikke vi, og derfor velger tyskerne å bygge ut sin vindkraft i Norsk natur i stedet for på hjemmebane.

– Dette er en katastrofalt dårlig beslutning, sier Bringsvor. – De fleste er vel enige i at norsk natur er minst like verdifull som den tyske. Da kan vi ikke rasere vår unike natur, bare fordi lovverket er mangelfullt.

Nå skal vi ikke se bort fra at det finnes områder i Namdalen som kan bygges ut uten at det får konsekvenser for natur, miljø og for oss som bruker naturen. Erfaringene fra andre utbygginger tilsier likevel at det er vanskelig. Norsk Hyttelag er motstander av denne type vindparker dersom det ikke er helt nødvendig.

Vi er for utbygging av vindkraft i Norge - offshore

– Dersom Tyskland ikke vil bygge ut grønn energi på hjemmebane, kan vi gjerne hjelpe dem i Norge, sier Bringsvor. – Vi har enorme arealer som kan nyttes til vindkraftutbygging –offshore. Det finnes store områder som er ute av syne, ute av sinn, og langt unna både fiskefelt og skipsleder. Dette vil skape enda flere arbeidsplasser i den maritime klyngen i Norge. Dette vil være en velkommen utfordring for både verftsindustri, leverandører og rederier.

Hva skal vi leve av i fremtiden?

Hva skal Norge leve av når oljen tar slutt? Kanskje vindkraft kan være et svar på spørsmålet. Hvorfor bygge ned den kompetansen og industrien vi har skapt rundt oljeutvinning, når vi kan bruke mye av den samme teknologien til offshore vindkraft. Både Norges rederiforbund, Equinor og Aker er sterke kompetansemiljøer for vindparker til havs. Norske offshoremiljøer er allerede engasjert i noen av verdens største vindparker utenfor de britiske øyer og i New York. Det er ingen grunn til at vi ikke også skulle kunne bygge ut vindparker på norsk sokkel.

La offshore vindkraft blir vår månelanding!

La vidda leve, la fjellet leve, la skogen leve

Norge er et stort og langstrakt land. Vi har mye natur å ta av. Men det er jo nettopp denne naturen som er unikt ved landet vårt, og som gjør at utlendinger gjerne betaler for å få se. En vindpark rammer ikke bare de kvadratkilometerne den bygges på, men er synlig på svært lang avstand. Det vil være en stor feil å bygge ut alle disse vindparkene når det finnes gode alternativ.

Bilder

Generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag. Foto: Leif Magne Flemmen.

Om Norsk Hyttelag

Norsk Hyttelag
Bogstadveien 46A

22 32 31 10http://www.norskhyttelag.no

Norsk Hyttelag er en interesseorganisasjon for landets 600 000 hytteeiere. Hyttelivet er en viktig del av det å være norsk, og vi ønsker å ta sikre hyttefreden for nåværende og kommende generasjoner. Vi slåss mot urettferdighet og forskjellsbehandling, men tror aller mest på et godt samarbeid mellom hyttefolk og bygdefolk til glede for alle.

Følg saker fra Norsk Hyttelag

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Hyttelag på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norsk Hyttelag

Stem Støre og få 1 000 kroner i økt eiendomsskatt3.9.2019 07:50:00 CESTPressemelding

– Hvis du vil ha økt eiendomsskatt må du stemme på Arbeiderpartiet, sier generalsekretær i Norsk Hyttelag, Audun Bringsvor. Statistikken viser nemlig at AP-styrte kommuner tar inn mer enn en tusenlapp ekstra i eiendomsskatt for hytter og hus enn Høyre-styrte kommuner. Arbeiderpartiet vil også at hver enkelt kommune skal få fastsette eiendomsskatten selv, mens Høyre arbeider for å få eiendoms­skatten ned, viser en rundspørring foretatt av Norsk Hyttelag blant alle partiene på Stortinget.