Shell selger eierandel i Polarled

A/S Norske Shell, som er tilknyttet Royal Dutch Shell plc (Shell), har inngått en avtale med CapeOmega AS om salg av hele Shells 9,02% eierandel i Polarled-gassrørledningen samt 3% av eierandelen på 15,03% i gassanlegget Nyhamna.

CapeOmega er eid av HitecVision, som er Europas ledende oppkjøpsfond med fokus på offshore oppstrøms olje- og gassindustri. Transaksjonen ventes fullført innen 2017, med forbehold om godkjennelse fra Olje- og energidepartementet og Finansdepartementet.

Shell vil fortsatt være knyttet til Nyhamna gjennom en betydelig eierandel og fremdeles stå for driften av anlegget gjennom rollen som teknisk tjenesteyter til operatøren Gassco.

– Shell deltok i finansieringen av Polarled rørledningen og utvidelsen av Nyhamna for å bidra til å videreutvikle produksjon av gass på norsk kontinentalsokkel. Salget har ingen innvirkning på Shells virksomhet eller strategiske ambisjoner i Norge, sier Rich Denny, Shells administrerende direktør i Norge.

Avtalen er i samsvar med Shells strategi om å konsentrere oppstrømsporteføljen der selskapet kan gi mest mulig verdi til aksjonærer og partnere. Partene har avtalt å ikke gi opplysninger om finansielle aspekter ved transaksjonen.

Til redaksjonen:

CapeOmega er basert i Bergen eid av HitecVision.

HitecVision er Europas ledende oppkjøpsfond med fokus på offshore oppstrøms olje- og gassindustri. HitecVision har hovedkvarter i Stavanger og har kontorer i Oslo og Houston.

Polarled er en ny offshore gassrørledning, og Nyhamna er et av de største gassprosess-anleggene på norsk kontinentalsokkel.