Setter seksuell utnyttelse av barn i reiselivet på politisk dagsorden!

Det er ingen hemmelighet, hvert eneste år utsettes millioner av barn for seksuell utnyttelse, hvorav mange er ofre for reisende overgripere. Traumene og problemene mange av disse barna får etter et overgrep er dramatisk. Reisende overgripere må stanses nå.

Derfor arrangeres Stortingsseminaret «Forebygging av seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme» onsdag den 19. juni 2019, der justisminister Jøran Kallmyr vil delta i diskusjonen om å finne løsninger som effektivt forebygger utnyttelse av barn.

Det vil også bli satt søkelys på helt konkrete tiltak som reiselivsbransjen kan iverksette for å forebygge at deres egne tjenester og infrastruktur blir brukt til å få tilgang til utsatte barn.

Kripos forteller at transnasjonale seksualforbrytere både forgriper seg på barn i form av direkteoverførte overgrep som bestilles på nett, samt at nordmenn fysisk reiser til andre land med mål om å begå seksuelle overgrep mot barn.

ECPAT Norge er en del verdens største nettverk av ideelle aktører som arbeider for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn. Organisasjonen tar et aktivt standpunkt for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme, et verdensomspennende problem som også norske borgere er involvert i, enten som ofre eller som overgripere.

The Code of Conduct

ECPAT Norge ble nylig lokal representant for “The Code of Conduct for the Protection of Children from Sexual Exploitation in Travel and Tourism”. The Code er reiselivsbransjens etiske retningslinjer som beskytter barn mot utnyttelse og overgrep.

Vi er stolte av at vi endelig kan tilby The Code til norske turoperatører, flyselskap og hoteller forteller generalsekretær Ann-Kristin Vervik i ECPAT Norge. The Code består av konkrete handlinger reiseliv- og turistnæringen kan utrette i egne organisasjoner for å identifisere risikofylte situasjoner og forebygge.

Vi inviterer alle norske reiselivsbedrifter til å bli ECPAT Partner og dermed medlem av The Code. I tillegg vil bedriftene kunne delta i den viktige internasjonale #IkkeSeBort kampanjen som sørger for å gi informasjon til turister og andre reisende om temaet. Når vanlige mennesker vet hvordan de skal melde ifra i et fremmed land, så kommer vi veldig mye lenger, sier Vervik.

Skadelig frivillighetsturisme

Det høres ut som en god gjerning å reise til et barnehjem i et fattig land og bidra som frivillig. Erfaringer fra Universitetet i Stavanger (Norsk hotelskole) viser at det ikke alltid er slikt sier førsteamanuensis Åsa Helen Grahn. Det anslås at 80 % av barna som bor på et barnehjem ikke har behov for å bo der, fordi de har foresatte som kan ta seg av dem. Men fattige familier blir fortalt at barnehjem er et bedre alternativ som sikrer skolegang og bedre levevilkår. Dermed har frivillighetsturisme blitt til en milliardindustri som separerer barn fra familiene sine. Samtidig blir barna mer utsatt for overgrep, forteller Grahn.

Skal vi lykkes med å redde barn fra reisende overgripere, er det avgjørende at myndighetene, reiselivssektoren, organisasjoner som ECPAT og privatpersoner jobber sammen mot problematikken, avslutter justisminister Kallmyr.

Ann-Kristin Vervik (Generalsekretær ECPAT Norge) mobil, 92832848, e-post ak.vervik@ecpatnorge.no

Silje Hjemdal (Stortingsrepresentant Familie og kulturkomiteen), mobil 92029330 e-post silje.hjemdal@stortinget.no