Serieåret 2019 får en knallstart med episk thrillerserie

Den kritikerroste boktrilogien til Justin Cronin er oversatt til norsk, og har en stor fanskare over hele verden. Nå er bøkene blitt til TV-serien «The Passage», som får premiere på FOX 17. januar kl. 22.00.

«The Passage» er en karakterdrevet og actionfylt dramaserie, skrevet av Liz Heldens («Friday Night Lights»).

TV-serien er basert på en boktrilogi av Justin Cronin, som er utgitt på norsk av forlaget Cappelen Damm. Den siste boken i serien, kalt «Speilbyen», blir også sluppet i pocketutgave denne vinteren.

Legenden Ridley Scott («Gladiator», «The Martian») er blant produsentene av «The Passage», sammen med den meritterte manusforfatteren og regissøren Matt Reeves («Dawn of the Planet of the Apes», «Cloverfield»), David W. Zucker, Adam Kassan, Jason Ensler og tidligere nevnte Heldens.

Apokalyptisk katastrofe

Serien fokuserer på Project Noah, en hemmelig medisinsk enhet der vitenskapsfolk eksperimenterer med et farlig virus som kan danne grunnlaget for en kur mot de fleste sykdommer - men også har potensial til å utslette menneskeheten.

Når en ung jente (spilt av Saniyya Sidney, kjent fra «Fences» og «Hidden Figures») blir valgt ut til å være forsøkskanin, får en føderal agent (spilt av Mark-Paul Gosselaar) oppgaven med å hente henne.

Oppdraget går ikke helt etter planen, og agenten blir en farsfigur for jenta - fast bestemt på å beskytte henne uansett kostnad.

Selv når arbeidet som skjer i Project Noah ligger an til å utløse en apokalyptisk katastrofe.

Noe for alle

– «The Passage» balanserer perfekt mellom å være en spennende thriller og et emosjonelt drama, sier Vibeke Lia, Programming Director i Fox Networks Group Nordic.

– En del av historien dreier seg om et grusomt og forferdelig smittsomt virus som truer med å ødelegge menneskeheten. En annen del av fortellingen kretser rundt det sterke forholdet mellom en ung jente og en farsfigur. «The Passage» tilbyr noe for alle, og vi er veldig spente på å la FOX-seerne få et innblikk i dette råspennende universet, sier Lia.

Andre kjente skuespillere i serien inkluderer Jamie McShane (Bosch, Bloodline, Sons of Anarchy), Caroline Chikezie (The Shannara Chronicles), Emmanuelle Chriqui (Entourage, Murder in the First), Brianne Howey (The Exorcist), McKinley Belcher III (Ozark, Mercy Street), Henry Ian Cusick (Lost) og Vincent Piazza (Boardwalk Empire, Rescue Me).

– Vi er kjempeglade for at FOX blir hjemmet til «The Passage». Kanalen er en perfekt match for serien, og vi er helt sikre på at seerne blir fanget av den unike miksen mellom menneskelig drama, fantastiske skuespillerprestasjoner og apokalyptisk spenning som kommer til å trollbinde fansen, sier David Smyth fra produsenten Twentieth Century Fox Television Distribution.

«The Passage» får premiere på FOX 17. januar kl. 22.00. Ta kontakt hvis dere trenger flere bilder eller ønsker å se serien i forkant for omtale eller anmeldelse.