Norges Fredsråd

Senterpartiet krever svar fra forsvarsministeren om Syria

I likhet med Norges Fredsråd og resten av norsk fredsbevegelse krever nå Senterpartiet og Liv Signe Navarsete å få vite hva vi egentlig holder på med i Syria. I et skriftlig utspill til forsvarsministeren ber partiet nå om en klargjøring av hvem vi trener, og om disse opprørsgruppene er omfattet av den FN-støttede våpenhvilen.

- Ni måneder etter at Regjeringen vedtok å sende norske soldater for å trene syriske opprørsgrupper vet vi fortsatt lite om hvem vi egentlig trener, og hva våre allierte holder på med i Syria. I mai stilte Norges Fredsråd en rekke spørsmål rundt det norske Syria-engasjementet i et brev til Forsvarsdepartementet, men har fortsatt ikke mottatt svar, sier daglig leder i Norges Fredsråd, Hedda Langemyr. – Ni måneder senere vet vi fortsatt lite om det norske militærbidraget. At regjeringen fortsatt ikke kan gjøre ordentlig rede for hvem vi støtter eller om de norskstøttede grupperingene er omfattet av våpenhvilen i landet, understreker at våre bekymringer i mai var berettiget.

Nå har Senterpartiet også valgt å komme på banen, med to skriftlige spørsmål til forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide. I likhet med Fredsrådet ønsker Senterpartiet svar på om opprørerne vi trener forholder seg til våpenhvilen. På spørsmål fra pressen i januar, nektet utenriksminister Børge Brende å svare på dette. Forhåpentligvis vil det økte fokuset og kravet om en klargjøring fra flere hold gjøre at forsvarsministeren nå ser seg nødt til å svare.

- FNs spesialutsending til Syria har sagt at vårt beste håp om en fredelig utgang på konflikten er å bruke politiske og diplomatiske virkemidler, og ikke militære. Det er åpenbart at også Norge burde støtte opp om våpenhvilen og de pågående fredsforhandlingene, og ikke under noen omstendigheter støtte grupper som ikke omfattes av våpenhvilen, sier Langemyr.

Senterpartiet spør også forsvarsministeren om hvilke grupper Norge faktisk gir opplæring til i Syria. Det har versert en rekke rykter om at New Syrian Army som Norge skulle trene, skal være oppløst. Medfører disse ryktene riktighet? I så fall – hvem er det Norge trener i stedet?

Når vi ni måneder senere fortsatt ikke er noe nærmere et tydelig svar på disse viktige spørsmålene er det gledelig å se at Senterpartiet er sitt ansvar som opposisjonsparti bevisst, og utfordrer regjeringen til å gjøre rede for de mange ubesvarte spørsmålene angående Norges bidrag i Syria. Situasjonen på bakken har ikke blitt noe mer oversiktlig siden vi grep inn, og en avklaring av hva planen og målene med den norske Syria-intervensjonen er, er på sin plass.

- Norge bør heller fokusere på det vi er gode på og der vi kan gjøre en forskjell: humanitær bistand og støtte til fortsettelse av diplomatiske løsninger i Syria. All fokus bør rettes inn mot å få slutt på krigen og stanse lidelsene til det syriske folk, avslutter Langemyr.

Om Norges Fredsråd

Norges Fredsråd
Postboks 8940 Youngstorget

2286 8437http://www.norgesfredsrad.no/

Norges Fredsråd er en politisk uavhengig paraplyorganisasjon for 19 fredsorganisasjoner. Fredsrådet har spesialkompetanse på fredspolitikk og bred, langvarig erfaring med å drive opplysningsarbeid for fred i Norge siden 1945 – både som selvstendig aktør, som paraply for norsk fredsbevegelse, og som forvalter av Fredshuset.

Følg pressemeldinger fra Norges Fredsråd

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fredsråd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Fredsråd

Norges Fredsråd kunngjør sine Nobelfavoritter2.10.2017 07:00:00 CEST | Pressemelding

Nobels fredspris skal gå til den som har gjort “mest eller best” for fred i året som har gått. 2017 går inn i historien som året verden endelig fikk et internasjonalt forbud mot atomvåpen, og Norges Fredsråd mener derfor den prestisjetunge prisen i år burde gå til ICAN - The International Campaign to Abolish Nuclear Weapons - som tok initiativ til forbudet. På Fredsrådet sin liste over Nobelfavoritter finner vi også blant annet ECOWAS og Campaign Against Arms Trade.