Seniornett

SeniorSurf-dagen 11. september: Er jeg en digital borger?

Et stort antall nye møteplasser er med på å markere årets SeniorSurf-dag 11. september, som offisielt åpnes av statssekretær Paul Chaffey på Deichmanske bibliotek, Majorstuen filial, Oslo.

Årets tema: «Er jeg en digital borger»

På denne dagen kan vitebegjærlige seniorer få prøve internett gratis og med veiledning. Bibliotek, seniorsentre, frivillighetssentraler og Seniornett-klubber stiller opp med datamaskiner og sørger for veiledere. Banker, skoler og frivillige organisasjoner er også med og bidrar til at seniorer får prøve seg.

Interessen er stor blant eldre for Regjeringens prosjekt «Digital deltakelse 2017» som innebærer at kommunikasjon mellom innbyggerne og myndighetene som hovedregel skal skje elektronisk. Så langt mulig skal stat og kommune tilrettelegge for at eldre personer som ønsker det, får den nødvendige dataopplæring.

Det er en krevende oppgave for det offentlige apparatet, for ca. 600 000 eldre er fortsatt ikke nettbrukere. Seniornett har for lengst signalisert at foreningen vil samarbeide med kommunene og lokale aktører for å bistå i denne opplæringsprosessen.

På flere steder får møteplassene besøk av representanter fra kommunen som vil informere om hvor langt de er kommet med digital kommunikasjon med innbyggerne. Lokalt vil mang en ordfører åpne SeniorSurf-dagen.

Fakta:

140 møteplasser over hele landet. Se møteplasslisten på seniornett.no/Seniornett/SeniorSurf/Moeteplasslisten-2014

På møteplassene vil det bli distribuert gratis Seniornett-magasinet med dataopplæringsstoff

Se etter kunngjøringer lokalt på oppslag eller i medier hvor møteplassen er. Los gjerne lærelystne seniorer til en annonsert møteplass.

Pressekontakt:
Tore Langemyr Larsen, daglig leder

E-post: tore.langemyr.larsen@seniornett.no

Kontor 22 42 96 26

Mobil 959 85 167

Seniornett Norge er en frivillig, partipolitisk nøytral medlemsorganisasjon, og har siden starten i 1997 jobbet for å inkludere seniorene i den digitale hverdagen.

Les mer: seniornett.no/Seniornett/PRESSE

Seniornetts formål er å:
- arbeide for å sikre alle seniorer som ønsker det opplæring, støtte og veiledning i bruk av IKT.
- være et faglig og sosialt nettverk for medlemmene.

Seniornetts styrke er at den er landsdekkende. Med sine 200 dataklubber gir foreningen hvert år titusener seniorer dataopplæring, kontinuerlig oppdatering, kunnskapspåfyll og støtte.

Om Seniornett

Seniornett

22 42 96 27http://www.seniornett.no/

Følg pressemeldinger fra Seniornett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Seniornett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Seniornett

De offentlige kontorer vil fra 1. juli neste år gradvis først og fremst snakke med oss på nett.3.10.2013 15:46:12 CEST | Pressemelding

(03.10.2013): Det er en realitet at det er mindre enn ett år til at denne formen for kommunikasjon gradvis vil finne sted på nett mellom de offentlige kontorer og vanlige folk. Dette er ingen skremselspropaganda, sier Tore Langemyr Larsen, daglig leder i Seniornett. Våre læresentre står klare til å ta imot alle dem som nå ser det haster med å tilegne seg datakunnskaper. Hvordan den offentlige kommunikasjon skal tilrettelegges er ett av tema når møteplassene markerer SeniorSurf-dagen 9. oktober 2013.