Selvkjørende badebuss på vei

Fredag 15. juni kl. 16.45 går den første turen med selvkjørende buss på Fornebu. Pilotprosjektet er et av Norges første i sitt slag.

Bussen skal kjøre i skytteltrafikk på strekningen mellom Fornebu S og Storøya fra mandag 18. juni og ut august. Bussen kjører alle dager mellom kl. 10 og 18, og turen er gratis.

Førpremiere fredag ettermiddag

Den første turen går allerede i dag, fredag. Da skal artistene Hkeem, Eddy X Zino og Linda Vidala ta den selvkjørende bussen deler av veien ned til sin minikonsert ved Storøyodden badeplass. Bussen med artistene går fra torget ved Fornebu S kl. 16.45. Konserten starter 17.00.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og konsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj står for den offisielle åpningen. Dette skjer fra scenen i forbindelse med konserten.

Løser et transport- eller parkeringsproblem?

På fine dager kan det være trangt om parkeringsplassen ved Storøyodden badeplass. OBOS er nysgjerrige på om bussene kan bidra til at flere reiser kollektivt til stranden i sommer.

– OBOS har ikke planer om å drive busselskap på lang sikt, men vi ønsker å finne ut om selvkjørende busser kan løse et transportbehov for folk. Et av hovedspørsmålene vi stiller oss er om slike busser, kombinert med bil- og sykkeldelingsordninger, kan gjøre det mulig å klare seg uten privatbilen, sier konsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.

Sikkerheten er godt ivaretatt

Den elektriske bussen styres med kunstig intelligens. Den kjører i lav fart og stopper for alt av hindringer. En vert om bord ønsker passasjerene velkommen og kan svare på spørsmål.

Kompetanse på autonome transportløsninger

Konsulentselskapet Acando står bak introduksjonen av selvkjørende minibusser til Norge og har markedets mest kompetente miljø innen Smart Mobility og autonome transportløsninger. Acando er prosjektleder i dette prosjektet, og bistår i alle fasene; fra å definere tjenestetilbud, til å tilrettelegge og gjennomføre piloten. Det er Acando som har mottatt tillatelse for gjennomføring av utprøving av selvkjørende minibuss på Fornebu, og Acando har det overordnede ansvaret for pilotruten.

Kontaktperson i Acando:
Sven Ivar Mørch, adm. direktør