Selv om du står stille har du lov / Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard

Det har gått syv år siden den legendariske og fryktede kritikeren Roberta Smith i New Yorks Times, utropte Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaards første felles utstilling til en av årets ti viktigste utstillinger. 2011 ble starten på noen hektiske år med flere store samarbeidsprosjekter. Ikoniske utstillinger på Galleri K og Rod Bianco i 2012 og ny utstilling i NY 2013. Alle skapte stor oppmerksomhet hjemme, så vel som internasjonalt. Brått tok det slutt. Kunstnere gikk hvert til sitt. Bruddet var et faktum. Men så fem år etter at de satte siste strek er de tilbake igjen!

Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnes. Foto: Anne Vesaas

Etter både maleri og skulpturutstilling på henholdsvis Galleri Brandstrup og Galleri Rod Bianco i januar, er det nå duket for en stor serigrafiutstillings på Galleri Fineart som siste del av triologien.

– Vi er svært stolte over å kunne presentere denne samarbeidsutstillingen Selv om du står stille har du lov, sier kurator Tonje Buer hos Galleri Fineart.

Håndverket står i høysetet når de to kunstnerne igjen har arbeidet på samme verk. Utstillingen inneholder et eksklusivt antall nye serigrafier trykket på håndmalt papir, signert og nummeret i et begrenset opplag, samt håndtegnede og håndkolorerte verk.

Det sies at motsetninger tiltrekker hverandre. Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard utgjør i så måte det perfekte par, hvor Bjertnes beherskede og forfinede formspråk utfyller Melgaards voldsomme ekspressivitet og vice versa. Sammen har de laget en dynamisk serigrafiutstilling som evner å gjøre to uttrykk til en ny enhet.

Uttrykket beveger seg i grenseland mellom samarbeid og sabotasje. En dialog preget av sleivspark og vennskapelig dytt. Kunstnerne kjemper skamløst om plassen på papiret, men ender likevel opp i en synergisk enhet.

En rød tråd gjennom utstillingstriologien er livet og forfatterskapet til Stig Sæterbakken. Et forfatterskap begge kunstnerne har et nært forhold til og hvis kommer til utrykk gjennom sitater og lydbilder i utstillingen.

Utstillingen åpner 15. mars kl. 18:00, Galleri Fineart, Oslo.

Kunstnerne er tilgjengelig for pressen etter avtale hele uken.

FOR MER INFORMASJON:
Tonje Buer
Kurator / galleriansvarlig
tlf. 936 76 798

Rolf Stavnem
Daglig leder
tlf. 920 85 907

Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnes. Foto: Anne Vesaas

Fly Away - Pushwagner / Galleri Fineart 13.09 - 14.1012.9.2018 15:43Pressemelding