Selg Norge-prisen 2017 til Børge Brende

Utenriksminister Børge Brende (H) er tildelt NHO Reiselivs Selg Norge-pris for 2017. Statsråden får prisen for sitt arbeid med å normalisere Norges forhold til Kina.
Utenriksminister Børge Brende. Foto: Utenriksdepartementet

Selg Norge-prisen 2017 ble delt ut av NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold under NHO Reiselivs årskonferanse på Lillehammer tirsdag. Prisen består av et diplom og et kunstverk.

19. desember i fjor kunngjorde Brende at Norge og Kina gjenopptar politiske og diplomatiske forbindelser etter seks år med isfront som følge av fredspristildelingen til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo.

– Sikrer arbeidsplasser

«Utenriksminister Børge Brende har svært mye av æren for at forholdet mellom Norge og Kina er normalisert. Avtalen er meget positiv for reiselivet. Kina er verdens nest største økonomi, og representerer et betydelig og pengesterkt marked. Et stabilt og godt politisk forhold til Kina vil føre til at enda flere kinesere besøker landet vårt. Det bidrar ikke bare til å sikre og skape nye arbeidsplasser i reiselivet, men kommer også mange andre næringer til gode», heter det i juryens begrunnelse.

Årets Selg Norge-jury har bestått av administrerende direktør Kristin Krohn Devold og kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv.

Brende vil bygge videre på interessen for Norge

– Tusen takk for prisen. Tusen takk for jobben dere gjør for norske arbeidsplasser, norsk vekst og for norsk reiseliv. Vi har et utrolig unikt og viktig partnerskap, sa Brende i en videohilsen som ble spilt av på konferansen.

– Reiselivsnæringen har allerede gjort en fantastisk innsats. Vår ambassade og to generalkonsulater i Kina utsteder hver for seg flere Schengen-visum enn noen annen norsk utenriksstasjon. Det sier mye. Nå ligger forholdene til rette for å bygge videre på interessen for Norge. Å fremme Norge som reisemål er en jobb vi gleder oss til å fortsette med sammen med dere, sa utenriksministeren.

Sterk Kina-vekst

I 2016 ble det registrert over 392 000 kinesiske overnattinger ved norske hoteller, campingplasser, hyttegrender og vandrerhjem. Det er mer enn 105.000 flere enn året før og en økning på 37 prosent. I løpet av de tre første månedene i 2017 er det registrert 31 803 kinesiske overnattinger i Norge, en økning på 90 prosent fra samme periode i fjor.

– Velstanden i Kina øker og reiselysten er stor. Den kinesiske middelklassen søker en sunnere livsstil, og den skandinaviske livsstilen er ettertraktet. Norge har et stort fortrinn som rent, moderne og trygt besøksland, sier juryleder Kristin Krohn Devold.

Med Selg Norge-prisen ønsker NHO Reiseliv å hedre personer, bedrifter eller organisasjoner som har skapt positiv oppmerksomhet rundt Norge. Børge Brende er den tredje som mottar prisen. Tidligere mottakere er humorduoen Ylvis (2014) og forfatter Jo Nesbø (2015).

FAKTA OM NORSK REISELIV

• Norges største tjeneste-eksportnæring

• Én av elleve jobber er i reiselivet. Reiselivsnæringen er den største integreringsnæringen, og den den største arbeidsgiveren for unge.

• Sysselsetter 157.000 årsverk

• Står for en verdiskapning på over 100 milliarder kroner. (47 mrd. transport, 25 mrd. servering, 12 mrd. overnatting, 17 mrd. opplevelser og kultur, 3 mrd. formidling)

• Norske og utenlandske reisende legger igjen mer enn 150 milliarder i Norge - 411 millioner kroner hver dag, 17 millioner kroner i timen.

• Det var 33,1 millioner overnattinger ved norske hoteller, campingplasser, hyttegrender og vandrerhjem i 2016, som er ny rekord.

Kilde: NHO Reiseliv

Utenriksminister Børge Brende. Foto: Utenriksdepartementet

NHO Reiseliv er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjon for reiselivet i Norge med nær 3000 medlemsbedrifter.