Securmark kjøper Falck Sykkelregister

I fjor ble det stjålet sykler for nærmere 70 millioner kroner i Norge. Det vil tyverimerkingsselskapet Securmark gjøre noe med. Nå overtar de Norges største sykkelregister.

Tall Finans Norge har innhentet fra forsikringsselskapene, viser at det i 2016 ble stjålet over 11 000 sykler til en anslått verdi på nærmere 70 millioner kroner. Antall sykkeltyverier har etter oppstarten av Falck Sykkelregister blitt kraftig redusert, men de siste årene har tallene stabilisert seg noe mer.

Nå tar Norges ledende tyverimerkingsselskap, Securmark, opp kampen med sykkeltyvene:

- Dette er fremdeles svært høye tall, og sammen med politi og forsikringsselskapene skal vi jobbe for at dette tallet skal ned. Vi har arbeidet med tyverimerking og registrering av båter og båtmotorer siden 1988. Kompetansen og erfaringene vi har opparbeidet oss vil vi nå ta videre til sykkelmarkedet, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.

Nasjonalt register
I 1993 opprettet forsikringsselskapene et nasjonalt sykkelregister for å redusere antall sykkeltyverier. Falck har siden den gang utviklet og driftet løsningen. Det er dette registeret Securmark nå kjøper.

- Vi gleder oss til å videreføre Falcks gode arbeid. I tillegg ønsker vi å videreutvikle både registeret generelt, og tyverimerking av sykler spesielt, sier Tveide.

Også Falck er fornøyde med avtalen:

- Falck har andre forretningsområder det skal satses på, og der har ikke sykkelregisteret en naturlig plass. Derfor er vi svært fornøyde med at en solid aktør som Securmark skal videreføre registeret. Vi er også trygge på at Securmark kan ivareta våre kunder på en meget god måte, sier CEO i Falck Redning, Peter Sinervo.

Slår sammen registrene
Falck Sykkelregister blir inntil videre driftet videre i sin nåværende form, men på sikt vil dette slås sammen med Securmarks register. Da vil også nye produkter og tjenester lanseres.

- Forskjellen mellom Falck Sykkelregister og Securmark i dag, er at Securmark i tillegg til å ha et register også tyverimerker sykler med blant annet micromerker. Merkene inneholder et unikt ID-nummer som kan søkes opp i Securmarks app. Nummeret identifiserer sykkelen og rettmessig eier. Dette og flere andre tjenester vil fremover bli gjort tilgjengelig for både eksisterende og nye kunder, sier Jostein Tveide.

Securmark er et norskeiet firma som har spesialisert seg på tyverimerking. Vi arbeider aktivt sammen med politi, redningstjenesten og forsikringsbransjen for å hindre tyverier, samt sikre og tilbakeføre verdier.

Selskapet ble etablert i Arendal i 1988 og har Redningsselskapet som hovedaksjonær.