Seattle ser til Norge for å bygge en ny og bærekraftig havneindustri

Handelsdepartmentet i Washington og havnemyndighetene i Seattle besøker Bergen, Oslo, Trondheim og Ålesund denne uken for å se på løsninger som kan gjøre amerikanske havner grønnere og mer innovative.
Delegasjonen fra Washington State Department of Commerce og Port of Seattle fikk teste den nye elektriske ferjen som skal settes i drift mellom Sandvikvåg og Husavik i Hordaland. Foto: Port of Seattle/Innovasjon Norge

-Norge er ledende innenfor maritim digitalisering og lavkarbonløsninger, og en veiviser for Washingtons strategi. Vi gleder oss til å utforske nye partnerskap, sier Brian Bonlender, direktør for Washington State Department of Commerce.

Vil inngå partnerskap med norske aktører

Delegasjonen er i Norge for å møte lokale myndigheter, bedrifter og klynger for å få et innblikk i Norges arbeid med å skape vekst og innovasjon i maritim sektor. Amerikanerne vil lære om Norges klyngesamarbeid og oppleve norske produkter og løsninger som kan være relevante i USA.

-Det at et av USAs største havneområder ser til Norge for å finne nye, bærekraftige teknologiske løsninger er en tillitserklæring, og en bekreftelse på at våre løsninger innenfor maritim industri er anerkjent internasjonalt. Besøket gir norske selskaper mulighet til å knytte kontakter som potensielt kan lede til samarbeid mellom amerikanske myndigheter og innovative norske teknologibedrifter, sier Inger Solberg, direktør for bærekraft i Innovasjon Norge.

Elektrisk ferjedrift kan sette ny global standard

Tirsdag besøkte amerikanerne NCE Maritime Clean Tech på Stord. Her møtte de representanter fra Wärtsilä, Servogear og Westcon før de dro til Jektavik ferjehavn for å se på induksjonslading av ferjer og andre fartøy. Hordaland fylke har vedtatt at alle fylkesferger skal gå på strøm innen 2020, og delegasjonen fikk teste el-ferjen MF Husavik fra Sandvikvåg til Husavik.

-Norge har en ambisiøs plan for elektrisk ferjedrift, og vi har kompetansen og teknologien som gjør det mulig. Det at Washington og store havnebyer som Seattle, som har en lang tradisjon innenfor maritim industri, begynner å se til Norge for å finne nye, grønnere og bedre løsninger bidrar til å sette oss på kartet. Det viser seg at det lønner seg å gå foran og satse på nye og mer miljøvennlige løsninger, sier Tor Leif Mongstad i Havyard, som har bygget flere av de elektriske ferjene som Fjord 1 opererer i Hordaland.

Washington har forpliktet seg til bærekraftig innovasjon

Seattle Havn har forpliktet seg til å jobbe videre med bærekraftige løsninger som kan skape flere arbeidsplasser innen maritim sektor. En viktig del av arbeidet er å videreføre samarbeidet og relasjonene med norske selskaper og myndigheter som besøkte Seattle i mai.

-Washington og Norge har mye til felles, ikke minst våre levende maritime industrier. Vi var stolte over å være vertskap for Kaare Aas, Norges ambassadør til USA, og flere norske maritime bedrifter i mai. Denne delegasjonen viser at vi er forpliktet til å bygge videre på dette viktige forholdet, sier Bonlender.

Innovasjon Norge har vært ansvarlig for å planlegge Norgesbesøket. Noen av bedriftene delegasjonene treffer mens de er i Norge er Ruter, Kongsberg Maritim, DNV GL Maritime, Wilhelmsen, Westcon, Corvus, NTNU i Trondheim, Shiplog, Ulstein og Stadt AS. Besøket startet i Oslo på mandag før turen gikk videre til Bergen på tirsdag og Ålesund på torsdag. Besøket avsluttes i Trondheim på fredag.

For mer informasjon ta kontakt med Ken Huste, Ken.Huste@innovationnorway.no,  +1 713 997 9897eller Julie Ryland, julie.ryland@innovasjonnorge.no, +47 481 11 975.

Deltakere på delegasjonen fra Washington State Department of Commerce og Port of Seattle i batterirommet på ferjen MF Husavik.

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge