SEATs norske modell førende for internasjonal satsing

SEAT er nå offisielt tilbake i det norske markedet. Fredag presenterte merket en forretningsmodell som treffer Norge i dag, før resten av verden står for tur.

SEAT Ateca på SEATs nye showroom på Ulven i Oslo.

SEAT fortsetter sin internasjonale vekst og nå er merket tilbake i det norske markedet. Nå presenterer SEAT den norske forretningsmodellen som legger til rette for en heldigital kundereise, utelukkende med salg via SEAT.no. Sammen med bildelingstjenesten Hyre lanseres også kundeløsninger som tilrettelegger for sømløs mobilitet. Deling med venner og familie og utleie til andre når du ikke bruker bilen selv blir enkelt med SEATs oppsett i Norge.

- SEATs satsing i Norge blir en viktig lærings- og utviklingsarena for alle våre øvrige markeder. Når vi implementerer denne eCommerce-plattformen møter vi forventningen fra kundene våre, som er 10 år yngre enn bransjesnittet, sier Wayne Griffiths, Vice-president for Marketing and Sales i SEAT.

- Så vidt vi vet er det ingen bilmerker som har en forretningsmodell lik vår. En heldigital kundereise, med utelukkende salg via SEAT.no, er en viktig del av modellen. Det samme er hvordan vi samarbeider med Hyre og tenker mobilitet på en helt ny måte, sier Tor Anton Bjørge, direktør for SEAT i Harald A. Møller.

Gjennom SEAT.no er en ny SEAT kun fem klikk unna for kundene. Første steg er å velge utstyrsnivå, FR, Xcellence eller Style. Deretter velger kunden hvilken motor bilen skal ha, før fargen bestemmes. Så velges tilbehør før utsjekk og finansering. Kundene kan velge mellom fire modeller, SEAT Ibiza, Leon, Arona og Ateca.

SEAT har nå åpnet tre showroom, i Bergen, Trondheim og på Ulven i Oslo. I tillegg vil SEAT dukke opp på en rekke andre lokasjoner, i og rundt norske storbyer, med pop up-konsepter. Dessuten vil kundene ha tilgang til et kundesenter via en chattefunksjon som kan støtte gjennom kjøpsprosessen.

Prøvekjøring vil skje gjennom et utstrakt samarbeid med bilutleieaktøren AVIS, gjennom Hyre, eller via SEATs tre showroom. Service og utlevering av bilene gjøres i samarbeid med 20 forhandlere over hele landet.

SEATs mål er at modellen man nå presenterer i Norge skal bli førende for den digitale transformasjonen for SEAT internasjonalt. Norge er et av Europas mest digitaliserte land, og et marked som ligger i forkant av trendene, noe som gjorde Harald A. Møller i Norge til en naturlig samarbeidspartner for SEAT i dette prosjektet.

Fremover har man flere planer for hvordan utvikle satsingen ytterligere. Blant idéene er en egen SEAT-tapasbar, hvor den urbane SEAT-opplevelsen kan nytes sammen med mat fra det spanske kjøkken.

SEAT Ateca på SEATs nye showroom på Ulven i Oslo.
Wayne Griffiths fra SEAT, Nils Petter Nordbø fra Hyre og Jan Grønbech fra Google Norge på SEAT-lanseringen i Oslo.

SEATs nye flaggskip - SEAT satser stort med nye SEAT Tarraco19.9.2018 13:30Pressemelding

SEAT and Noveto samarbeider om et nytt bilstereo-system som frakter lyden direkte fra kilden til øret17.9.2018 07:00Pressemelding

Samarbeidsavtalen stammer fra XPLORA, et SEAT-prosjekt med base i Tel Aviv som jobber for å forbedre kjøreopplevelsen, og å komme med med nye mobilitetsløsninger Detter det første av totalt åtte samarbeidsmuligheter med Israelske teknologiselskaper som SEAT har jobbet med siden juni Novetos løsning gjør det mulig at lyden fra ulike enheter individuelt kan føres rett inn i øret til pasasjerene Resultatet er at alle passasjerene i bilen kan nyte sin egen personlige lydopplevelse uten høretelefoner eller tradisjonelle høyttalere - SEAT og Noveto har signert en avtale om å starte testingen av en revolusjonerende teknologi som totalt endrer brukeropplevelsen inni bilen. Det nye systemet gjør at lyden fraktes direkte til øret på hver av passasjerene, noe som gir en mer personlig tilpasset opplevelse for alle. Personlig lyd – fra Sci-fi til virkelighet Noveto, SEATs partner, har utviklet verdens første dynamisk fokuserte lydsystem. Denne unike teknologien leverer en høykvalitets lydopplevelse

SEAT med ny salgsrekord i August10.9.2018 13:55Pressemelding