SEATs Mii electric lanseres i Norge

Ole Kristian Ågotnes, Direktør i SEAT Norge, med verdenslansering av SEATs første elbil.
  • SEAT Mii electric er den første elbilen fra det spanske merket, og legger grunnlaget for at flere skal følge i nær framtid.
  • Verdenspremiere i Oslo 4. juni.
  • Mii electric er en ideell bybil, som kombinerer dynamiske ytelser med praktiske egenskaper og en rekkevidde på inntil 260 km* (WLTP)
  • SEATs første helelektriske bil får en pris som gjør teknologien tilgjengelig for nye kundegrupper, og den vil ha lave vedlikeholdskostnader.

SEAT starter sin elektriske offensiv med Mii electric, som får verdenspremiere i Norge og Oslo. Flere elektriske SEAT-modeller følger i tiden som kommer.

- Mii electric markerer en ny elektrisk æra for SEAT. At våre venner i Spania legger
verdenspremieren her i Norge understreker igjen viktigheten av det norske markedets
posisjon som et pionermarked. Mii electric er leken, urban og digital, og bare starten på en
storstilt elektrisk offensiv for SEAT, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT i Norge.

Mii electric forener dynamiske egenskaper, elegant design, en avansert drivlinje og digitalisering på et nytt nivå. I sum en bil klar til å møte urbane utfordringer og kravene til en ny generasjon kunder.

SEATs første helelektriske produksjonsmodell legger også grunnlaget for fremtidige modeller i SEAT-porteføljen. Flere elektrifiserte biler kommer til å slå følge med Mii electric i nær fremtid, inkludert den helelektriske SEAT el-Born, plug-in hybrider av Tarraco og Leon, og høyytelsesversjoner med plug-in hybriddrivlinje av CUPRA Formentor og CUPRA Leon.

- I Europa vokste markedet for elektriske biler med 46 prosent i årets fire første måneder. Fremover forventer vi at elektriske kjøretøy skal spille en viktig rolle i vårt modellutvalg, sier Luca de Meo, toppsjef i SEAT. – Mii electric er starten på denne reisen, og blir samtidig en elektrisk bil i en overkommelig prisklasse, fortsetter de Meo.

Design og konstruksjon
Takket være Mii electrics kompakte størrelse, blir bilen lett å håndtere under bykjøring og parkering. Mii electric er bygget for å møte kravene til moderne kjøring, enten du strener gjennom travle bygater, eller navigerer i byens forsteder. Her overtar bilen arven etter Mii med forbrenningsmotor, som går ut av produksjon i juli 2019.

Utvendig er Mii electric subtilt oppfrisket med «electric» på bakluken og på sidene, og 16-tommers aluminiumsfelger. Innvendig består endringene av et nytt dashbord med SEAT IML-folie, ambientbelysning, sporty og oppvarmede seter, og sportsratt, retningsvelger og håndbrekk i sort skinn. I tillegg blir Mii electric utstyrt med «Lane Assist» som standard.

Store forandringer under panseret
Den elektriske motoren får en effekt på 83 hk (61 kW), og dreiemomentet på 212 Nm er tilgjengelig umiddelbart. Det betyr at femdørsbilen når 50 km/t på bare 3,9 sekunder – perfekt for å smette inn og ut av trafikken. Og bilens litium-ion batteri på 36,8 kWh gir inntil 260 km* rekkevidde på én lading, målt etter WLTP-testsyklusen.

Den urbane elbilen er den første modellen med «SEAT CONNECT», som gir fjerntilgang til kjøretøyet. Kunder kan gå gjennom kjøredata, finne parkeringsposisjonen, sjekke bilens status (inkludert dører og lys), og har muligheten til å styre klimatiseringen utenfra – alt via en app.

Elektrisk arv – og norsk startskudd
Selv om Mii electric er SEATs første masseproduserte elbil, er den faktisk ikke det aller første kapittelet i SEATs elektriske historie. Allerede i 1992 produserte SEAT en helelektrisk Toledo, som var følgebil for maratonløperne under OL i Barcelona. Bilen hadde en rekkevidde på 64 km fra en batteripakke på 500 kg, som kunne lades med en 2 kW-AC lader.

Produksjonen av SEAT Mii electric starter i Bratislava (Slovakia) i fjerde kvartal 2019.

Tekniske data
Motor: Maksimal effekt: 61kW (83PS)
Maksimalt dreiemoment: 212Nm

Batteri: Lithium-ion
Kapasitet: 36,8 kWh
Ladetid med AC 7.2kW til 80%: ca. 4 timer
Ladetdid med DC 40kW til 80%: ca. 1 time

Rekkevidde: 260km* (WLTP)

Ytelser:
Akselerasjon: 0-50 km/t på 3,9 sekund
Toppfart: 130 km/t

Dimensjoner:
Lengde: 3,557mm
Bredde: 1,645mm
Høyde: 1,478mm
Akselavtand: 2,420mm

Lastevolum: 250 liter (opptil 923 liter med nedfellt baksete)

* Alle tekniske data for SEAT Mii Electric er foreløpige, og kan bli endret.