SEAT Tarraco FR PHEV: Famiiliebilen vises frem som ladbar hybrid

SEAT presenterer den store familie-SUVen Tarraco som ladbar hybrid på bilmessen i Frankfurt (IAA) i september. Med mye plass, elektrisk rekkevidde på over 50 km (WLTP), 245 hestekrefter og 400 Nm, er Tarraco FR PHEV den perfekte kombinasjonen av effektivitet, dynamikk og teknologi.

SEAT Tarraco FR PHEV: Teknologi, sportslighet og effektivitet

• SEAT gir sin største SUV en ny dimensjon ved å introdusere en effektiv plug-in drivlinje og utstyrsversjonen FR
  • Takket være en batteripakke på 13 kWh, har Tarraco PHEV en elektrisk rekkevidde på mer enn 50 km*, og CO2-utslipp under 50 g/km*
  • Med en systemeffekt på 180 kW (245 hk), blir Tarraco PHEV den mest kraftfulle utgaven av Tarraco
  • Tarraco blir også oppgradert med et større infotainmentsystem, med 9,2-tommers skjerm.
  • Både utstyrsversjonen FR og PHEV-drivlinjen blir mulig å bestille i 2020

Tarraco er designet og utviklet ved SEATs anlegg i Martorell, og produseres Wolfsburg (Tyskland), selve senteret i Volkswagengruppen. Ved å introdusere en plug-in drivlinje, får SEAT Tarraco økt effektivitet, og blir et svært bærekraftig alternativ.

– Tarraco plug-in hybrid illustrerer perfekt vår endring mot en mer bærekraftig mobilitet, samtidig som dynamikken og kjøregleden beholdes, typisk for alle SEATs modeller. Tarraco vil bli en av få tilgjengelige biler med plug-in drivlinje i det store SUV-segmentet, og vi mener den har et stort potensial, sier Luca de Meo, president i SEAT

Tarraco plug-in hybrid er en konkretisering av SEATs strategi for elektrifisering, som vil inkludere seks plug-in hybridmodeller fra SEAT og CUPRA innen begynnelsen av 2021.

Plug-in hybrid: ren effektivitet

Fremdriftsenhetene består av en 1,4 liters TSI bensinmotor med 110 kW (150 hk), en 85 kW (116 hk) elektrisk motor, og et litium-ion-batteri med kapasitet på 13 kWh. Det gir sjåføren tilgang til flere kjøremoduser. Plug-in hybriden kan kjøres helelektrisk i mer enn 50 km*, og dermed være et nullutslippskjøretøy – eller så kan begge motorene brukes samtidig, for økte ytelser.

Med en samlet systemeffekt på 180 kW (245 hk) og 400 Nm dreiemoment, får plug-in-utgaven av Tarraco en toppfart på 217 km/h*, og vil nå 100 km/h etter bare 7,4 sekunder*. Mest interessant er likevel at CO2-utslippet kryper under 50 k/km etter den offisielle WLTP-testsyklusen.

FR-utstyrsnivå: distinkt og sportslig

Med introduksjonen av utstyrsversjonen FR i Tarraco, blir den store SUV-en enda mer attraktiv, og får et nytt nivå av sportslighet.

Utvendig får den bredere hjulbuer, en sportslig takspoiler, og egne 19-tommers FR-aluminiumsfelger. Som tilvalg kan 20-tommers maskinerte felger leveres. I tillegg vil fronten stolt vise fram SEAT-merket, og bak vil lysene som løper i hele bilens bredde understreke FR-utstrålingen. Eksteriørdetaljer lakkert i bilens farge understreker dynamikken.

Innvendig er interiøret oppgradert med sportsseter med minnefunksjon på førersiden, nye materialer, og SEATs siste generasjon infotainmentsystem, som inkluderer en 9,2-tommers stor navigasjonsskjerm. Tarraco vil nå også bli tilgjengelig med utstyr som «Trailer assist» og parkeringsvarmer.

Konseptbil nå, mulig å bestille i 2020

Med introduksjonen av avansert plug-in hybridteknologi og utstyrsversjonen FR, blir SEAT Tarraco en av de sportsligste og mest effektive modellene i det store SUV-segmentet. Den vil kombinere connectivity fra øverste hylle, førerassistentsystemer, design og styling.

SEAT Tarraco FR PHEV debuterer på årets bilutstilling i Frankfurt (IAA) som konseptbil. Produksjonsstart for både SEAT Tarraco med utstyrsversjon FR og PHEV-utgaven blir i løpet av 2020.

I tillegg til konseptutgaven av Tarraco FR PHEV viser SEAT frem mye annet spennende under IAA i Frankfurt i uke 37.

*Alle tekniske data er foreløpige og kan bli endret.