SEAT ruller ut sin elektriske offensiv i Frankfurt

Frankfurt, 10/09/2019. SEAT har allerede introdusert elbilene Mii electric og el-Born, begge klare for norske veier i 2020. På bilmessen i Frankfurt presenteres SEAT Tarraco FR som ladbar hybrid. SEATs ladbare modeller får selskap av søstermerket CUPRAs elektriske konseptbil Tavascan.
  • Søstermerket CUPRA viser den fullelektriske konseptbilen Tavascan
  • SEATs SUV Tarraco lanseres som ladbar hybrid
  • SEAT Mii electric med offensive prisindikasjoner
  • Mattias Ekström blir ny CUPRA-ambassadør

- Mii electric blir leken, urban, praktisk og ekstremt konkurransedyktig priset. Så følger el-Born som er bygget på Volkswagen-konsernets MEB-plattform. Når vi ser interessen for lanseringen fra vår konsernsøster her på Frankfurt-messen er vi glade for at vi i Norge får stor tilgang til vår versjon av bilen, utviklet med design og teknologi fra Barcelona, sier direktør for SEAT i Norge, Ole Kristian Ågotnes.

Bilfabrikanten fra Barcelona har planer om å introdusere seks ladbare modeller før 2021. SEAT har tatt fatt på en elektrisk offensiv, hvor el-Born og Mii electric er første modeller ut. Så følger den ladbare hybrid-utgaven av SUV-en Tarraco, i tillegg til fullelektriske CUPRA Tavascan og den ladbare hybriden CUPRA Formentor. Alle disse modellene og konseptbilene står utstilt på bilmessen i Frankfurt.

- SEAT setter salgsrekorder internasjonalt, og med den elektriske modellrekken som kommer nå ruster vi vårt norske apparat for videre vekst, sier Ågotnes.

- IAA-messen kommer på riktig tidspunkt for oss, med historisk salg og historiske resultater i ryggen. Vi har opparbeidet oss en posisjon som gjør at vi kan fortsette videreutviklingen av mobilitetskonsepter for fremtiden. Elektrifisering er en viktig del av dette, mikromobilitet det samme, sier SEATs toppsjef Luca de Meo.

SEAT ønsker å gjøre nye elbiler tilgjengelig for enda flere med introduksjonen av Mii electric. Det innebærer at prisen på bilen blir svært konkurransedyktig. Foreløpig er ikke norske priser klare, men dette og annen relevant informasjon for kundene er nært forestående. De første bilene ankommer norske veier helt tidlig neste år.

- SEATs prisstrategi er offensiv, det kommer til å gjenspeiles i prisene også på vår første elbil når vi ganske snart åpner for salg. Interessen for både Mii electric og el-Born er stor, og det allerede før vi har offentliggjort priser vi vet blir godt mottatt, sier Ågotnes.

I sammenheng med at det åpnes for salg av Mii electric annonserer SEAT at det også skal tilbys egne løsninger for hjemmelading som kan bestilles sammen med bilen.

Flere stjerner på scenen
Nye CUPRA Tavascan og SEAT Tarraco FR PHEV bidrar begge til nok et langt steg fremover for den elektriske offensiven fra Barcelona. Konseptbilen fra CUPRA kombinerer robustheten fra en SUV med de dynamiske egenskapene til en coupé. Integrert i Tavasco er også konseptet eXs kickScooter.

Den ladbare hybrid-utgaven av SEAT Tarraco kommer som FR-utgave, med en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer og en samlet systemeffekt på hele 245 hk, med kombinasjonen 150 hk fra bensinmotoren og 116 hk fra elmotoren.

Nytt medlem i CUPRA-familien
Som et ledd i en ambisiøs videre satsing på motorsport blir Mattias Ekström ny merkeambassadør for CUPRA. Den svenske racerbilsjåføren tar styringen på CUPRAs elektriske racing-strategi og bidrar i utviklingen av merkets elektriske racing-modeller, samtidig som han blir offisiell sjåfør for CUPRA e-Racer i elektriske racing-konkurranser fremover.

- CUPRA Tavascan er en imponerende konseptbil som med all tydelighet viser det store potensialet som ligger i merket. Størrelsen, designet, interiøret, teknologien, i sum representerer konseptbilen en milepæl for CUPRA. Motorsport ligger i DNA-et vårt, og sammen med Mattias Ekström skal vi videreutvikle den elektriske racing-strategien vår og befeste vår ledende posisjon på dette feltet, sier CUPRAs toppsjef Wayne Griffiths.

CUPRA satser ambisiøst og inngikk nylig en avtale som gjør merket til FC Barcelonas offisielle bilpartner.

- Det er mange som spør meg om vi planlegger å introdusere CUPRA i Norge. Jeg tenker at svaret på det spørsmålet er åpenbart for alle som har tatt en titt på CUPRA Tavascan og Formentor, sier Ågotnes.