SEAT med ny salgsrekord i August

SEAT Arona
  • 383.900 solgte biler fra januar til august, 21.9 % mer enn i 2017
  • Antall utleveringen økte forrige måned på grunn av WLTP
  • 18. september blir den nye SEAT Tarraco vist frem

- SEATs globale salg økte med 38.9 % i august, og nådde et salg på totalt 41.200 biler, mot 29.700 i 2017. Avgiftsendringen fra 1. september, i kombinasjon med SEATs imponerende salgstall, har akselerert antall utleveringer. SEAT slo sin gamle august-rekord fra år 2000, hvor de solgte 32 900 biler.

Så langt i år har SEAT solgt totalt 383.900 biler – hele 21,9 % mer enn på samme tidspunkt i fjor. Videre har de også registrert det høyeste salgsvolumet fra januar til august noen sinne.

SEATs visepresident for Marked og Salg, Wayne Griffiths sier at de høye salgstallene i august er påvirket av flere faktorer.

- Salgstallene er tydelig påvirket av WLTP-protokollen som ble innført 1. september. I tillegg har en salgsoffensiv ført til høyt volumt i juli og august, noe som kommer til å påvirke resultatet i september. De neste månedene kommer til å bli utfordrende for alle bilprodusenter. Vi kommer til å merke effekten av WLTP resten av året, og det kommer til å påvirke salgstallene og volumet av registrerte biler i hele europa.

SEATs resultater på verdensbasis er i stor grad ført an av veksten i det europeiske markedet. Fra januar til august har de mestselgende landene vært vitne til en imponerende vekst. Tyskland har hatt en vekst på 27,6 %, Spania en vekst på 18,2 %, og Storbritannia en vekst på 26,2 %. I Tyskland og Storbritannia har SEAT levert sine beste august-resultater noen sinne, og i Spania var SEAT det mestselgende bilmerket – med Leon og Ibiza som de mest solgte modellene.

SEAT hadde en enda større vekst i Frankrike, hvor salget økte med 31,1 % i år, med 21.600 solgte biler. Østerrike er SEATs femte største marked, takket være en vekst på 26,3 % – noe som gjør merket til ett av de tre mest solgte bilmerkene i landet. SEAT så også en solid vekst i Italia, med 15.300 solgte biler og en vekst på 26,8 %, samt i Polen med en vekst på 30,3 %, Belgia en vekst på 44,3 %, og Portugal en vekst på 25,5 %.

I tillegg er Algerie det raskest voksende markedet utenfor Europa. Dette skyldes i hovedsak åpningen av fabrikken Relizane. Så langt i år har 13.900 biler blitt levert, det er 11.800 mer enn samme periode i fjor.

Den nye Tarraco fullfører SUV-offensiven

Nå er det i underkant av to uker til SEAT presenterer Tarraco – familie-SUVen som fullfører merkets SUV-linje sammen med Arona og Ateca. Tarraco, som er det latinske navnet for Tarragona, får sin verdenspremiere 18. september i byen som bærer det samme navnet. Tarraco kommer for salg allerede i desember.

I løpet av de neste ukene skal SEAT også legge til CUPRA Ateca i modellporteføljen sin, samt Arona TGI – den første SUVen på markedet som drives av komprimert naturgass. Den mest bærekraftige utgaven av Arona blir en del av SEATs CNG-linje, som per i dag består av Mii, Ibiza og Leon.

SEAT Arona

Dette er SEAT. Et bilmerke fra Barcelona, på vei til Norge. Vi skal gjøre ting på en ny måte, fordi fremtidens bilhold handler om å gjøre livet enklere. Vi skal selge biler på nett - og det skal være enkelt. Enkelt, raskt og effektivt - akkurat slik du forventer det. Click, click, go.

Helt siden 1957 har vi produsert biler tilpasset folks behov og ønsker. Med fokus på teknisk innovasjon, stilren design og pålitelig sikkerhet. Og når vi nå tar et steg inn i delingsøkonomien skal vi være et enda bedre valg for flere. Fremtidens bilbrukere eier ikke nødvendigvis bilene selv eller alene. Derfor er alle nye SEAT-modeller utstyrt med teknologi som muliggjør sameie og deling.

SEATs nye flaggskip - SEAT satser stort med nye SEAT Tarraco19.9.2018 13:30Pressemelding

SEAT and Noveto samarbeider om et nytt bilstereo-system som frakter lyden direkte fra kilden til øret17.9.2018 07:00Pressemelding

Samarbeidsavtalen stammer fra XPLORA, et SEAT-prosjekt med base i Tel Aviv som jobber for å forbedre kjøreopplevelsen, og å komme med med nye mobilitetsløsninger Detter det første av totalt åtte samarbeidsmuligheter med Israelske teknologiselskaper som SEAT har jobbet med siden juni Novetos løsning gjør det mulig at lyden fra ulike enheter individuelt kan føres rett inn i øret til pasasjerene Resultatet er at alle passasjerene i bilen kan nyte sin egen personlige lydopplevelse uten høretelefoner eller tradisjonelle høyttalere - SEAT og Noveto har signert en avtale om å starte testingen av en revolusjonerende teknologi som totalt endrer brukeropplevelsen inni bilen. Det nye systemet gjør at lyden fraktes direkte til øret på hver av passasjerene, noe som gir en mer personlig tilpasset opplevelse for alle. Personlig lyd – fra Sci-fi til virkelighet Noveto, SEATs partner, har utviklet verdens første dynamisk fokuserte lydsystem. Denne unike teknologien leverer en høykvalitets lydopplevelse