SEAT med ny salgsrekord fra januar til september

17,1 % vekst sammenlignet med 2017.
SEAT Ateca
  • Merket solgte 415 600 biler i løpet av årets første ni måneder og overgår volumet fra 2000.
  • Tyskland, Storbritannia, Østerrike og Sveits oppnår rekordresultater.
  • Antall leveranser sank i september etter en oppgang i juli og august som følge av WLTP.

(Martorell, Spania) – SEATs samlede salg frem til september er ny rekord. Siden januar har bilprodusenten levert 415 600 biler over hele verden. Det er 17,1 % mer enn i samme periode i fjor (354 900). Dette er det beste resultatet noensinne i SEATs historie, og det er høyere enn resultatet oppnådd fra januar til september i 2000 (394 400 solgte biler). Salget gikk ned sist måned med 20,6 % (31 600 biler) etter en oppgang på nær 40 % i juli og august på grunn av gjennomføringen av WLTP-forordningen, som trådte i kraft 1. september.

SEATs visepresident for markedsføring og salg Wayne Griffiths forklarte at:

– salget frem til september var en ny rekord for SEAT og etablerte oss nok en gang i posisjonen som det raskest voksende merket i Europa. Akkurat som forventet ble septemberresultatet påvirket av WLTP, som i juli og august førte til en sterk økning av antall billeveranser. Årets siste kvartal blir en utfordring ettersom WLTP kommer til påvirke antallet biler som blir registrert i Europa. Med tre måneder igjen av 2018 er vi likevel i rute når det gjelder å oppnå det høyeste salgsvolumet i SEATs historie.

Leveransene til den spanske bilprodusenten økte fra januar til september som et resultat av fremdriften på de store europeiske markedene, som alle hadde tosifret vekst. Tyskland er SEATs ledende marked med 90 400 leverte biler (+22,8 %) og oppnådde sitt beste historiske resultat. Spania fulgte tett bak med det nest største antallet solgte biler (85 900 biler, +16,5 %) og topper listen over merker og registrerte biler, med Leon og Ibiza på første og andre plass. Videre er Storbritannia selskapets tredje største marked, med en økning på 14,1 % (50 500 biler), og salgsrekorden ble slått også her.

Resultatet for perioden fra januar til september var også svært godt i Frankrike, der SEAT vokste med 27,7 % og leverte 23 400 biler. Andre fremstående land er Østerrike (16 000, + 16,8 %) og Sveits (8400, +11,7 %), begge med salgsrekorder for de første ni månedene. I tillegg vokste SEAT betydelig i Polen (10 300, +24,2 %), Belgia (8 000, +37,2 %) og Portugal (7 900, +23,7 %), noe som helt klart bidro til merkets positive resultater, samt i Algerie, der SEAT femdoblet salget, og 15 800 biler ble levert (3100 fra januar til september 2017).

SEAT gjør seg klar til videre vekst
Nylig har SEAT avdekket to nye modeller, som skal hjelpe merket med å sette fart i veksten i 2019: Tarraco, som kompletterer SUV-offensiven sammen med Arona og Ateca, og Arona TGI, den første crossover-SUV-en på markedet drevet av komprimert naturgass. Begge modellene er planlagt å lanseres for salg innen utgangen av året og vil få følge av CUPRA Ateca. Denne nye sports-SUV-en er den første lanseringen av CUPRA-merket, og den utmerker seg med en fantastisk balanse mellom kjøreglede og praktisk daglig bruk. CUPRA Ateca blir også lansert for salg i løpet av de neste ukene. Av de nye modellene er Tarraco den første som vil bli lansert i Norge.

SEAT er det eneste selskapet som designer, utvikler, produserer og markedsfører biler i Spania. Multinasjonale SEAT er en del av Volkswagen-konsernet og har hovedkontor i Martorell (Barcelona). Selskapet eksporterer 80 % av bilene sine og er tilstede i mer enn 80 land og i alle verdensdeler. I 2017 hadde SEAT et overskudd etter skatt på 281 millioner euro, solgte nærmere 470 000 biler og oppnådde en rekordomsetning på mer enn 9,5 milliarder euro.

SEAT-konsernet har mer enn 15 000 ansatte og tre produksjonssentre – Barcelona, El Prat de Llobregat og Martorell, der Ibiza, Arona og Leon blir produsert. I tillegg produserer selskapet Ateca og Toledo i Tsjekkia, Alhambra i Portugal og Mii i Slovakia.

Det multinasjonale selskapet har et teknisk senter som fungerer som et kunnskapsnav som samler 1000 ingeniører, som har fokus på innovasjon for Spanias største industrielle investor innen forskning og utvikling. SEAT har allerede den nyeste tilkoblingsteknologien i sine bilmodeller og deltar i selskapets globale digitaliseringsprosess for å fremme fremtidens mobilitet.

SEAT Ateca
SEAT Leon