Se video: «Usynlig» hund blir synlig på 200 meters avstand

En sammenligning fra forsikringsselskapet If viser hvorfor en refleks kan redde livet til hunden din.
Refleks bør være en selvfølge i høst- og vintermørket. Ikke bare på voksne og barn, men også på våre firbente familiemedlemmer. (Foto: If)

Se hvor stor forskjell refleksen utgjør i denne videoen!

Hunder blir heldigvis godt stelt med. De blir luftet og holdt i aktivitet, og fôret med både sunn og næringsrik mat. Men på ett område er det likevel fort gjort å slurve – nemlig når det kommer til å utstyre den med refleks i høst- og vintermørket.

Selv langs veistrekninger med godt gatelys kan det være vrient for en bilfører å få øye på våre firbente familiemedlemmer. Fordi det heller ikke er noen selvfølge at hunder går snorrett langs veiskulderen, og båndtvangen i tillegg opphører 20. august, kan dette by på problemer – spesielt i mørketiden.

Sekundene som kan redde liv

Som videoen viser utgjør refleksen en enorm forskjell i synlighet. Hunden i filmen er hvit, og vil dermed være langt lettere å få øye på enn en mørk hund. Likevel er den nesten usynlig uten refleks.

- Det er skremmende å erfare hvor vanskelig det er å se en hund uten refleks i mørket – selv langs en vei med gatelys. Så det er ingen grunn til å slurve med refleksbruken, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i forsikringsselskapet If.

Uten refleks er ikke hunden godt synlig før bilen er 25-30 meter unna. Med refleks vil en bilfører kunne få øye på hunden 150-200 meter unna, og faktisk opptil 350-400 meter dersom bilen kjører med fjernlys.

- Dette er verdifulle sekunder. Bilføreren får ekstra tid til både å reagere og å svinge unna, og det kan potensielt redde livet til hunden din, fortsetter Handeland.

- Refleksen bør være en selvfølge

En undersøkelse If tidligere har utført viser at bare halvparten av oss, rundt regnet, bruker refleks. I byene er det bare fire av ti som bruker den enkle og rimelige livredderen. Da er liten grunn til å tro at det slurves noe mindre på de firbente.

- De fleste som har kjørt bil selv i høst- og vintermørket vet hvor vrient det kan være å få øye på ting i trafikken. Dermed bør refleksen være en selvfølge! Ikke bare på deg selv og barna dine, men også på hunden din, sier Handeland.

- Et refleksdekken er hundeverdenens svar på vår refleksvest, og et sikkerhetslys til å feste på halsbåndet er et glimrende supplement til dette. Sammen gjør disse underverker for synligheten, men bare sørg for at de ikke tildekkes av pelsen, avslutter Andreas Bibow Handeland i forsikringsselskapet If.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Et sikkerhetslys er kjempefint i seg selv, men også et utrolig godt supplement til et refleksdekken. (Foto: If)
Det er viktig å sørge for at pelsen ikke dekker til verken refleks eller sikkerhetslys på halsbåndet. (Foto: If)