Se samarbeidet mellom IKEA og Piet Hein Eek

Når du tenker på masseproduserte møbler, ser du kanskje for deg store maskiner som spytter ut blanke, nye og helt identiske produkter. Med INDUSTRIELL-kolleksjonen ville vi snu denne forestillingen på hodet. I stedet for feilfrie, identiske produkter, ville vi lage uperfekte møbler med et håndlaget preg – uten å la det gå ut over prisen.

For å få til dette måtte vi tenke helt annerledes rundt hvordan vi lager møbler. I samarbeid med designeren Piet Hein Eek har vi utviklet nye måter å jobbe med tre, glass, keramikk og tekstiler på. Alltid med bærekraft i fokus – en tankegang både Piet og IKEA har til felles. Sluttresultatet har et unikt, håndlaget preg som er uvanlig for produksjon i stor skala.

Masseprodusert kontra håndlaget

Både masseproduserte og håndlagde møbler har sine fordeler. Med storskalaproduksjon blir det mer effektivt, og du kan få høy kvalitet til en rimelig penge. Til sammenlikning kan håndlagde møbler være like unike som personen som lager dem.

Et spennende samarbeid

- Da jeg var nyutdannet designer, var det vanlig å strebe etter det perfekte innenfor design. Skulle du lage tusen kopier av noe, måtte de være helt identiske, og ingenting i designen var overlatt til tilfeldighetene. Jeg ville gå helt bort fra dette og la materialene bestemme utfallet, sier Piet Hein Eek.

Piet er kjent for å lage flotte møbler av gjenbrukte materialer, og de er kjøpt opp av hoteller og gallerier over hele verden. Dette ønsket om å gjøre noe bra og verdifullt med ting som ellers ville blitt kastet, er noe også IKEA har jobbet med helt fra begynnelsen.Mens han presenterte en kolleksjon under møbelmessa i Milano, møtte han på IKEAs kreative leder Karin Gustavsson, og de fant raskt ut at de var på samme bølgelengde. Ideen om et samarbeid ble født.

- Det viste seg at IKEA og jeg hadde tenkt på de samme tingene i årevis. Nemlig å få gjenstander som produseres i stor skala, til å føles mer personlige og unike, forteller Piet.

Se hele kolleksjonen og last ned bilder i mediebanken.

Kvinner tar styringen gjennom håndverk6.2.2018 12:28Pressemelding

Sammen med kvinnelige håndverkere i India, har IKEA skapt kolleksjonen INNEHÅLLSRIK. Ved å jobbe sammen med sosiale entreprenører, skaper IKEA jobber for dyktige kvinner i deler av verden hvor det trengs aller mest. Engasjementet gir kvinner mulighet til å skape en bedre hverdag for seg selv og lokalsamfunnet. Det skaper ikke bare jobber, men også selvtillit, stolthet, økonomisk selvstendighet, positivitet og forandring.