Se så urettferdig drivstoffavgiften slår ut!

16.6.2017 19:08 | NAF

Drivstoffavgiften bør fjernes og erstattes med et bedre system. Avgiften er den samme uansett hvor du bor, hva du kjører og når du kjører. En som bor i distriktet belastes økonomisk på samme måte som en som kjører i by. Det er åpenbart urettferdig. På landet finnes det ikke kø og luftforurensning, og bilen er eneste transportmiddel. Hvorfor skal man da betale det samme i avgift?

NAF-sjef Stig Skjøstad mener drivstoffavgiften er utdatert og oppfordrer politikerne til å tenke nytt (Foto: NAF)

NAF tar til orde for å fjerne drivstoffavgiften. - Den blir misbrukt som virkemiddel, mener Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF og minner om høstens drama der nettopp denne avgiften lå an til å felle hele regjeringen.

- Uansett valgresultat kan vi ikke ha fire nye år med krangling over drivstoffavgiften. Nå må vi tenke nytt, sier NAF-sjefen.

Halve Norge er avhengige av bilen

- Politikerne ser blindt på drivstoffavgiften når de leter etter virkemidler for å få folk til å kjøre mindre bil. Det går et klart skille mellom bygd og by her, sier Skjøstad. - Det vesentlige er om man har et alternativ til bilen.

Det er ikke fornuftig å bygge ut et godt nok kollektivsystem i hver grend her i landet, så mange vil fortsatt være avhengig av bilen. - Vi venter på at elbilene skal komme også i distriktene, og dette vil sikre en god omstilling, sier Skjøstad.

Det er bakstreversk å krangle om bensinavgift

Dagens drivstoffavgift er ikke egnet for å påvirke bruk av bil hverken i byene eller i distriktet.

- Det er bakstreversk av politikerne å bruke så mye tid på denne avgiften framfor å tenke nytt og ta i bruk de mulighetene som ligger i ny teknologi.

Trenden er fortetting, klima og digitalisering

Tre megatrender dominerer vår tid: Fortetting i byene, klimautfordringen og digitalisering. Med et løsningsorientert blikk er svaret å utarbeide et finmasket system som veiprising, som vil gi en riktig fordeling og mer logisk kobling mellom bilbruk og behov.

Til red: Gjør oppmerksom på vedlagte faktaark som viser hvor skjevt drivstoffavgiften slår ut.