Se pakken din før du får den

Posten har laget en app der du kan se pakken du venter på før du får den fysisk.

Får pakken plass i bilen, på sykkelen eller under armen? For å utforske såkalt AR-teknologi (Augmented Reality-teknologi) har Posten nå sluppet en ny app – og ber kundene om innspill.

Postens nye applikasjon henter størrelsesinformasjon fra pakken når den  passerer en skanner på  terminalen. Deretter brukes informasjonen til å lage et grafisk bilde av pakken i korrekt størrelse oppå bilder av den virkelige verden – såkalt augmented reality (AR). Teknologien er kjent for mange fra Pokemon Go som herjet landet i fjor sommer.

- Posten jobber hele tiden med å gjøre hverdagen enklere for kundene. AR er nå så modent at teknologien  har mer nyttige bruksområder enn bare spill. Kanskje kan våre kunder snart bruke AR til å måle størrelsen på noe de skal sende uten å finne fram målebåndet, sier innovasjonsdirektør Alexander Haneng i Posten Norge.

Han er tydelig på at den nye teknologien er upløyd mark, og at den nye appen skal brukes til å forske videre i mulighetene.

Posten er blant de første bedriftene i Norge som tar i bruk denne nye AR-teknologien på iPhone og iPad.

- Det er viktig for oss å forstå og vurdere modenheten i teknologien, samtidig som vi lærer om hva våre kunder og vi i Posten kan bruke den nye teknologien til, sier Haneng.