Se, lukt, smak - spis? NorgesGruppen tester holdbarhetsmerking.
- De fleste matvarer kan normalt spises etter «best før»-datoen. Derfor vil vi nå teste om det har effekt å legge til en ekstra merking som vi har kalt «normalt brukbar til». Vi håper dette vil bidra til at kundene blir oppmerksomme på at produkter også kan nytes etter «best før», og gir en indikasjon på hvor lenge produktet normalt holder en brukbar kvalitet. Vi anbefaler uansett at folk alltid ser, lukter og smaker på produktet før bruk, sier Hollevik.
Kundene ønsker merkingen velkommen
Det kastes 355 000 tonn mat i Norge hvert år, tilsvarende hver 8. handlepose. Mesteparten av denne maten kastes i hjemmet, nærmere bestemt 218 000 tonn. God forbrukerveiledning på mat kan ha stor betydning for å minimere matkasting. Det er mange som kaster maten når den har passert «best før»-datoen, selv om produktet fortsatt både smaker godt og er trygt å spise. En representativ undersøkelse gjennomført i hele landet blant trumfkunder av NorgesGruppen viser at seks av ti forbrukere mener at en tilleggsmerking med «normalt brukbar til» vil gjøre dem tryggere på å spise Kvarg etter at «best før»-datoen er forbi. Syv av ti svarer at en slik merking ville ført til at de smaker før de eventuelt kaster produktet.
Meieriprodukter, i tillegg til bakervarer og frukt og grønt, er varegrupper det kastes mye av.
- Vi tror derfor det er et stort potensiale i å teste den nye merkingen på nettopp Kvarg. Kundene vil finne «normalt brukbar til» på seks ulike Kvarg-produkter i alle NorgesGruppens butikker fra midten av mars, og vi er veldig spente på hvordan dette vil mottas, sier administrerende direktør Odd Ture Wang i UNIL, selskapet som er ansvarlig for NorgesGruppens egne merkevarer.
Et supplement til eksisterende regelverk
Den nye merkeordningen skal ikke erstatte etablert holdbarhetsmerking, men fungere som tilleggsinformasjon til «best før»-merkingen. Piloten vil følges nøye, og erfaringene vil avgjøre om denne ordningen eller annen tilleggsmerking skal utvides til andre produkter.
- Vi har allerede sett på flere produkter hvor vi tror det kan føre til mindre matsvinn med ekstra merking, sier Wang.
NorgesGruppen har i mange år jobbet systematisk med tiltak for å redusere matsvinn hos både grossist og i butikkene. Her er blant annet nedprising av produkter som er i ferd med å gå ut på dato ett av flere tiltak, i tillegg til avtaler med veldedige organisasjoner og effektivisering av vareflyt og bestilling. Andre eksempler er kampanjer med mål om å bevisstgjøre forbruker, slik som lansering av små brød og «1 for prisen av 1» hos Kiwi.
Definisjon av tilleggsmerking
Best før: Dato for hvor lenge produktet bevarer opprinnelig kvalitet, forutsatt riktig oppbevaring og uåpnet emballasje.
Normalt brukbar til: Datoen for hvor lenge produktet kan spises, men det kan ha noe endret smak og konsistens.
Kontakter
Daniel SellevollKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 959 71 597daniel.sellevoll@norgesgruppen.noBilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom