IKEA

Se hele IKEA x HAY-samarbeidet

Del

– I IKEA har vi stor tro på samarbeid, og ser at møtene mellom våre egne og eksterne designere har vært svært fruktbare. Samarbeidet med Mette og Rolf er ikke noe unntak – det har vært en lærerik prosess for begge parter, og vi har faktisk endt opp med dobbelt så mange produkter som planlagt, forteller sjefsdesigner i IKEA, Marcus Engman.

Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons

Kolleksjonen har fått navnet YPPERLIG, og består av hele 65 produkter innenfor en hel rekke kategorier – fra møbler, til mindre interiørartikler og dekor. Blant annet har designteamet fått videreutvikle IKEA-klassikere som PAX, KLIPPAN, POÄNG og den blå posen FRAKTA.

– Jeg er sikker på at det ligger flere potensielle klassikere blant produktene i kolleksjonen, fortsetter Engman.

Viktig å formidle felles verdier og designprinsipper

– Allerede fra starten av sa vi til IKEA at vi ville at samarbeidet skulle gjenspeile hva IKEA handler om – nemlig ærlige, bærekraftige og rimelige produkter som er solide nok til å vare lenge, forteller Mette Hay, som sammen med ektemannen Rolf står bak designbyrået.

– Vi følte med en gang at IKEA var veldig åpne og ikke redde for å dele. Det var en av grunnene til at jeg ville jobbe med dem – at vi faktisk kunne lære av hverandre, fortsetter Rolf.

Resultatet er en miks av materialer, farger og produksjonsteknikker som er tilpasset innredningsbehovene i et typisk skandinavisk hjem i dag – moderne, men tidløst.

Det neste store designsamarbeidet som er på trappene for IKEA, er kolleksjonen DELAKTIG, som lages i samarbeid med britiske Tom Dixon. Denne lanseres våren 2018.

Kontakter

Pressevakt

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

994 84 950pressesenter@IKEA.com

Siv Elizabeth E. WestinKommunikasjonsrådgiver - Kommersiell kommunikasjon

Siv jobber med kommersiell kommunikasjon, og har ansvar for produktlanseringer og kommersielle samarbeid.

92029932siv.egger@IKEA.com

Jorunn Stokke AamodtSenior kommunikasjonsrådgiver - Bærekraft

Jorunn er IKEA Norges kommunikasjonsrådgiver innen bærekraft. Hun har ansvar for PR på globale, nasjonale og lokale initiativ som støtter IKEAs målsetning om å ha en positiv påvirkning på mennesker og miljø.

92826541jorunn.aamodt@IKEA.com

Kristian WillangerKommunikasjonsrådgiver - Virksomhetskommunikasjon

Kristian jobber med virksomhetskommunikasjon, med hovedvekt på ekspansjon- og etableringsprosesser.

99507041kristian.willanger@IKEA.com

Bilder

Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons
Last ned bilde

Om IKEA

IKEA
IKEA
Postboks 54
1375 BILLINGSTAD

815 44 000http://www.ikea.no

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus i 48 land i verden. 340 av disse, inklusive alle norske varehus, er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det rundt 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Følg saker fra IKEA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra IKEA

FÖREMÅL2.8.2018 10:00Pressemelding

Vakker, Stygg, Herlig. FÖREMÅL er en kolleksjon for IKEA av Per B. Sundberg. Designer. Kunstner. Individualist. Per B. Sundberg er en av Sveriges mest anerkjente glass- og keramikkunstnere. Bak det rampete og humoristiske ligger det mye hardt arbeid og fokus på kvalitet. Per B. Sundberg har jobbet som designer på Orrefors glassverk og som professor ved Konstfack, kunst- og designhøyskolen i Stockholm. I dag stiller han ut verkene sine i gallerier og museer og på kunstmesser over hele verden. IKEA har invitert Per B. Sundberg til å være med på å utvikle en limited edition-kolleksjon, som kommer i september 2018.

GRATULERA kolleksjonen1.8.2018 09:37Pressemelding

Si hei til GRATULERA – en vintage-kolleksjon i limited edition, som feirer 75 år med IKEA-design. Husker du den første KLIPPAN-sofaen, eller hva med røde BJURÅN stol? Det er på tide å gå tilbake i tid med noen nøye utvalgte favoritter fra 50- og 60-tallet, 70- og 80-tallet og 90- og 00-tallet. De forskjellige utgavene av GRATULERA lanseres på tre forskjellige datoer og henter frem noen av dine (våre) beste minner fra IKEA-historien.

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom