Se hele IKEA x HAY-samarbeidet

– I IKEA har vi stor tro på samarbeid, og ser at møtene mellom våre egne og eksterne designere har vært svært fruktbare. Samarbeidet med Mette og Rolf er ikke noe unntak – det har vært en lærerik prosess for begge parter, og vi har faktisk endt opp med dobbelt så mange produkter som planlagt, forteller sjefsdesigner i IKEA, Marcus Engman.

Foto: Creative Commons

Kolleksjonen har fått navnet YPPERLIG, og består av hele 65 produkter innenfor en hel rekke kategorier – fra møbler, til mindre interiørartikler og dekor. Blant annet har designteamet fått videreutvikle IKEA-klassikere som PAX, KLIPPAN, POÄNG og den blå posen FRAKTA.

– Jeg er sikker på at det ligger flere potensielle klassikere blant produktene i kolleksjonen, fortsetter Engman.

Viktig å formidle felles verdier og designprinsipper

– Allerede fra starten av sa vi til IKEA at vi ville at samarbeidet skulle gjenspeile hva IKEA handler om – nemlig ærlige, bærekraftige og rimelige produkter som er solide nok til å vare lenge, forteller Mette Hay, som sammen med ektemannen Rolf står bak designbyrået.

– Vi følte med en gang at IKEA var veldig åpne og ikke redde for å dele. Det var en av grunnene til at jeg ville jobbe med dem – at vi faktisk kunne lære av hverandre, fortsetter Rolf.

Resultatet er en miks av materialer, farger og produksjonsteknikker som er tilpasset innredningsbehovene i et typisk skandinavisk hjem i dag – moderne, men tidløst.

Det neste store designsamarbeidet som er på trappene for IKEA, er kolleksjonen DELAKTIG, som lages i samarbeid med britiske Tom Dixon. Denne lanseres våren 2018.

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

994 84 950pressesenter@IKEA.com

Siv Elizabeth E. WestinKommunikasjonsrådgiver - Kommersiell kommunikasjon

Siv jobber med kommersiell kommunikasjon, og har ansvar for produktlanseringer og kommersielle samarbeid.

92029932siv.egger@IKEA.com

Jorunn Stokke AamodtSenior kommunikasjonsrådgiver - Bærekraft

Jorunn er IKEA Norges kommunikasjonsrådgiver innen bærekraft. Hun har ansvar for PR på globale, nasjonale og lokale initiativ som støtter IKEAs målsetning om å ha en positiv påvirkning på mennesker og miljø.

92826541jorunn.aamodt@IKEA.com

Kristian WillangerKommunikasjonsrådgiver - Virksomhetskommunikasjon

Kristian jobber med virksomhetskommunikasjon, med hovedvekt på ekspansjon- og etableringsprosesser.

99507041kristian.willanger@IKEA.com

Kvinner tar styringen gjennom håndverk6.2.2018 12:28Pressemelding

Sammen med kvinnelige håndverkere i India, har IKEA skapt kolleksjonen INNEHÅLLSRIK. Ved å jobbe sammen med sosiale entreprenører, skaper IKEA jobber for dyktige kvinner i deler av verden hvor det trengs aller mest. Engasjementet gir kvinner mulighet til å skape en bedre hverdag for seg selv og lokalsamfunnet. Det skaper ikke bare jobber, men også selvtillit, stolthet, økonomisk selvstendighet, positivitet og forandring.