Se hele IKEA x HAY-samarbeidet

– I IKEA har vi stor tro på samarbeid, og ser at møtene mellom våre egne og eksterne designere har vært svært fruktbare. Samarbeidet med Mette og Rolf er ikke noe unntak – det har vært en lærerik prosess for begge parter, og vi har faktisk endt opp med dobbelt så mange produkter som planlagt, forteller sjefsdesigner i IKEA, Marcus Engman.

Foto: Creative Commons

Kolleksjonen har fått navnet YPPERLIG, og består av hele 65 produkter innenfor en hel rekke kategorier – fra møbler, til mindre interiørartikler og dekor. Blant annet har designteamet fått videreutvikle IKEA-klassikere som PAX, KLIPPAN, POÄNG og den blå posen FRAKTA.

– Jeg er sikker på at det ligger flere potensielle klassikere blant produktene i kolleksjonen, fortsetter Engman.

Viktig å formidle felles verdier og designprinsipper

– Allerede fra starten av sa vi til IKEA at vi ville at samarbeidet skulle gjenspeile hva IKEA handler om – nemlig ærlige, bærekraftige og rimelige produkter som er solide nok til å vare lenge, forteller Mette Hay, som sammen med ektemannen Rolf står bak designbyrået.

– Vi følte med en gang at IKEA var veldig åpne og ikke redde for å dele. Det var en av grunnene til at jeg ville jobbe med dem – at vi faktisk kunne lære av hverandre, fortsetter Rolf.

Resultatet er en miks av materialer, farger og produksjonsteknikker som er tilpasset innredningsbehovene i et typisk skandinavisk hjem i dag – moderne, men tidløst.

Det neste store designsamarbeidet som er på trappene for IKEA, er kolleksjonen DELAKTIG, som lages i samarbeid med britiske Tom Dixon. Denne lanseres våren 2018.

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

994 84 950pressesenter@IKEA.com

Siv Elizabeth E. WestinKommunikasjonsrådgiver - Kommersiell kommunikasjon

Siv jobber med kommersiell kommunikasjon, og har ansvar for produktlanseringer og kommersielle samarbeid.

92029932siv.egger@IKEA.com

Jorunn Stokke AamodtSenior kommunikasjonsrådgiver - Bærekraft

Jorunn er IKEA Norges kommunikasjonsrådgiver innen bærekraft. Hun har ansvar for PR på globale, nasjonale og lokale initiativ som støtter IKEAs målsetning om å ha en positiv påvirkning på mennesker og miljø.

92826541jorunn.aamodt@IKEA.com

Kristian WillangerKommunikasjonsrådgiver - Virksomhetskommunikasjon

Kristian jobber med virksomhetskommunikasjon, med hovedvekt på ekspansjon- og etableringsprosesser.

99507041kristian.willanger@IKEA.com

Foto: Creative Commons

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.