Se godt i høstmørket - Sjekk lysene på bilen

Fungerer lysene på bilen din? Høstmørket krever gode lys på bilen. - Nå er det ekstra viktig å sjekke at lysene fungerer og er riktig justert, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

At lysene er riktig justert er svært viktig for å ha oversikt både fremover i veibanen og ikke minst få opplyst veikanten. (Foto: Colourbox)

Det er enkelt å sjekke om lysene på bilen fungerer. I moderne biler skal man få et varsel i dashbordet om en av lyspærene har gått. Men uansett varsel eller ikke er det lurt å ta en runde rundt bilen og se om alle lys fungerer som de skal. Sjekk også fjernlyset. Bremselysene er vanskeligere å sjekke om du er alene.

- Et enkelt triks er å rygge opp til en vegg for å se om bremselysene fungerer når du tråkker inn bremsepedalen, rådgir Sødal. - Veggen kan også brukes til å sjekke de andre lysene, fortsetter han.

Det er ingen enkel sak å bytte pærer på nye biler, men da bør man komme seg til et verksted eller lignende å gjøre det. Har du en eldre bil er det ofte enkelt å skifte lyspærer selv. Men mange setter lyspærene inn på feil måte.

- En enkel måte å sjekke dette på er holde opp et hvitt ark foran lysene når nærlyset er tent. Vises det en vannrett klar stripe er lyspæra satt inn riktig. Kommer det fram en sirkel på arket der lyset stråler til alle kanter som en sol, er pæren satt inn feil, sier Nils Sødal.

Vel så viktig er det at lysene er riktig justert. At lysene er riktig justert er svært viktig for å ha oversikt både fremover i veibanen og ikke minst få opplyst veikanten. Lysjustering kan man få hjelp til enten på et verksted eller et NAF Senter.

Slitte lykteglass

Selv om alle lys fungerer som de skal, kan slitte lykteglass gjøre at du ser dårligere i høstmørket. Vær, vind, salt, støv, sand, snø og regn pisker rett mot lyktene dine hver gang du kjører. Etter hvert blir lykteglassene slitte og matte, og lysmengden som faktisk slipper ut av lykta reduseres.

- Slitte lykteglass må slipes og poleres. Dette er enklere enn mange tror og det finnes en rekke produkter på markedet, sier Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.