Schüco lanserer tekstilfasade

Med tekstilfasadesystemet FACID kan Schüco presentere en ny bærekraftig fasadekledning til det norske markedet. Den unike tekstiloverflaten skaper en fleksibel kledning til bruk i både nybygg og ved rehabilitering. Nå står rådgivere i Schüco Norge og lokale produsenter klare til å prosjektere, produsere og levere.
Foto: Alexander Obst/Marion Schmieding

I takt med utviklingen mot en mer bærekraftig byggeindustri, øker kravene til funksjonalitet og fleksibilitet i bygningsfasader. Byggets livssyklus står i fokus, ved bruksendringer, tekniske oppgraderinger eller ved tilpasning til nye leietakere. Endringer på konvensjonelle fasader medfører ofte kompliserte og tidkrevende prosjekter, med bygg som må tas ut av drift og store inngrep i bygningsmassen. Nå, med FACID tekstilfasadesystem, kan byggets utside raskt og effektivt tilpasses endrede krav og behov. FACID muliggjør endringer mens bygget er i drift og uten funksjonelle begrensinger.
FACID er basert på et patentert spennsystem som hverken krever komplisert montering eller tilpasning av duken. Uansett om FACID benyttes som ventilert kledning, innsyn- og solskjerming, eller et ytre dekorativt skall, gir FACIDs fleksibilitet og holdbarhet planleggere og arkitekter stor designfrihet. I tillegg vil produsenten dra nytte av lav vekt, samt rask og enkel montering.

Ingen hullsøm
FACID benytter en «dukholdeteknikk» uten hullsøm eller andre tilpasninger som kan virke svekkende på tekstilets rivestyrke. Ved montering holdes de skreddersydde profilene på plass med dukspenner som trykkes på plass i profilens klemkanaler. I motsetning til andre systemer, strammer FACIDs indre mekanisme seg umiddelbart i alle hjørner og sammenkoblinger. Dermed kan profilene plasseres og kobles helt nøyaktig fra første stund.
Avhengig av bruk og bygningstype tilbyr FACID et bredt utvalg av tekstilmaterialer, som trykkbare PVC-duker og høykvalitets glassfiberduker for fasader med krav om brannklasse A2. Alle tekstiler er tilgjengelig i et bredt spekter av farger og tetthet, til for eksempel gjennomluftingskrav i parkeringshus.

FACID – for fleksible fasader
EPS Systems GmbH & Co. KG. fra Siegen, Tyskland, utviklet og introduserte tekstilfasadesystemet FACID til markedet i 2008. Schüco International KG har siden januar 2016 eid mer enn 50 % av EPS. Siden 2008 har flere betydelige internasjonale prosjekter blitt gjennomført med FACID - blant annet Fraunhofer Institut Potsdam, flyplassen Berlin-Brandenburg Willy Brandt, OP-senteret i München og parkeringshuset til FBI-sentralen i San Diego.

Enten det er hele eller deler av fasaden, på nye eller gamle bygg, tilrettelegger FACID for en bærekraftig endring.