Scatec Solar vinner av Næringslivets klimapris 2015

28.10.2015 10:05 | NHO

Scatec Solar er vinneren av Næringslivets klimapris 2015. Prisen, som deles ut av NTNU, NHO og ZERO, ble overrakt på Zerokonferansen i dag.

- Scatec Solar er en viktig aktør for at flere mennesker skal få tilgang til rimelig og fornybar energi, uttaler juryen.

Det er andre gang NHO, NTNU og ZERO deler ut Næringslivets Klimapris. I 2014 gikk prisen til elfergen «Ampere», som nå går i ordinær rutetrafikk.

Permanente utslippsreduksjoner

- En av de viktigste grunnene til optimisme i klimaarbeidet, er den sterke veksten i solenergi. Gjennom å bygge opp solkraft over hele verden, bidrar Scatec Solar til permanente utslippsreduksjoner, blant annet gjennom å legge til rette for at utviklingsland kan hoppe over det fossile utviklingstrinnet, sier Marius Holm, leder i ZERO.

Scatec Solar er en norsk bedrift med aktivitet over hele verden. Scatec og Scatec Solar sin forretningsidé handler om å dekke hele verdikjeden fra utvikling og produksjon av solkraft, til eierskap, drift og vedlikehold. I flere land er nettopp dette et viktig suksesskriterium.

Veldig stolte

- Vi er veldig stolte over å få denne utmerkelsen og setter pris på at juryen verdsetter en ny og innovativ forretningsmodell innenfor fornybarsegmentet, sier administrerende direktør Raymond Carlsen.

Ved å tildele Scatec Solar «Næringlivets klimapris 2015» gir juryen også en klar oppfordring til andre aktører om å følge etter. Verden trenger flere bedrifter som investerer i miljøvennlige energiløsninger, skaper nye forretningsmodeller og bidrar til at ren energi tar stadig større markedsandeler.

Optimist på Norges vegne

- Scatec Solar viser at det grønne skiftet handler om kompetanse og teknologi, men ikke minst om at fantastiske løsninger er lite verdt hvis de ikke finner sin plass og blir brukt. Klimaprisen gjør meg til stor optimist på Norges vegne i det grønne kappløpet, sier jurymedlem og NHOs administrerende direktør, Kristin Skogen Lund.

Til årets pris mottok juryen nominasjoner fra en lang rekke bransjer. Juryen bestod av Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO, Ingvald Strømmen, dekan ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi ved NTNU og Marius Holm, leder i ZERO.

Bilder: https://www.flickr.com/photos/zero_org/

Scatec Solar: Mikkel, tlf. 976 99 144 - Mikkel.Torud@scatecsolar.com