Scandic Hotels

Scandic kuttet matsvinn med over 85 tonn i 2017

Del

Det siste året har Scandic redusert matsvinnet med nesten 10 prosent, tilsvarende 125 000 måltider. Vinneren er både miljøet, gjestene og Scandic.

– Vi har forpliktet oss til å kutte matsvinn med 20 prosent innen 2020. Tallene for 2017 viser at vi har kommet veldig langt allerede, og det er vi veldig stolte over, sier administrerende direktør i Scandic Hotels Norge, Svein Arild Steen-Mevold.

Spart 4,8 millioner
I 2016 var gjennomsnittlig matsvinn for hver hotellgjest 135 gram. Med flere konkrete tiltak, og økt fokus blant de ansatte, ble mengden matsvinn redusert til 123 gram per gjest i fjor. Det er en nedgang på 9,2 prosent per gjest – og gram blir fort til tonn i hotell- og restaurantbransjen.

– 85 tonn matsvinn spart er mye penger. Med en snittpris på rundt 56 kroner kiloen har vi spart 4,8 millioner kroner på svinnet. Viktigst av alt er imidlertid effekten på miljøet. Vi har jobbet målrettet med å kutte matsvinn siden 2011 og ønsker å lede an i bransjen, sier Morten Malting, direktør for mat- og drikke i Scandic Hotels Norge.

Ferskere mat og mindre matsvinn
Scandic er opptatt av alle de små og store tiltakene som til sammen gjør at hotellkjeden når målene for å redusere matsvinn. Scandic var blant annet den første hotellkjeden som introduserte mindre tallerkener. Hotellene setter også frem mindre buffetmat av gangen, noe som gjør at maten til enhver tid er enda ferskere. Dessuten oppfordres gjestene til å forsyne seg flere ganger.

Alt matavfall veies nøye slik at man har full kontroll på hvor mye matavfall hvert hotell produserer. Dessuten jobber kjøkken og booking tett sammen for å optimalisere menyen til ulike grupper og redusere matsvinnet ytterligere.

I tillegg samarbeider Scandic med app-tjenesten Too good to go, som gjør det mulig å selge overskuddsmat til en rimelig pris. Malting understreker imidlertid at satsningen ikke bare har vært hotellenes fortjeneste. Hotellgjestene som har besøkt Scandic har vist stort engasjement.

– Vi opplever at dette er viktig for gjestene våre. Veldig mange lar seg inspirere av plakatene vi har satt opp, hvor vi oppfordrer gjestene våre til å bry seg. Det gjør at flere tar mindre på tallerkenen, og går flere ganger. Da sparer vi mye, sier Malting.

En øyeåpner for hotellgjestene  
Scandic-hotellet som har klart å kutte mest i matsvinnet er Scandic Rock City i Namsos. På ett år har de redusert matsvinnet med hele 47 prosent.

– Vi har jobbet systematisk og målbevisst med å redusere matsvinnet vårt gjennom hele 2017, og det er veldig gøy å se resultatene. Vi har for eksempel skilt fremme som sier hvor mye mat som ble kastet dagen før. Det er en øyeåpner for mange av gjestene våre, og skaper dialog om hvordan vi kan gjøre ting bedre sammen, sier Lars Strøm, hotelldirektør ved Scandic Rock City.

Også kjøkkensjefens rolle har vært avgjørende.

–  Vi har gjennomført en rekke tiltak på kjøkkenet. Blant annet har vi konstruert menyene slik at vi bruker opp råvarene vi bestiller. Opplæring av kjøkkenpersonalet har også vært viktig for å sikre en bærekraftig produksjon. Det er ikke slik at det å redusere matsvinn må gå på bekostning av kundenes opplevelse. Om noe, kan det gjøre at gjestene føler seg sikre på at hotellet man bor på jobber for bærekraftighet, sier kjøkkensjef ved hotellet, Espen Hedel.

Nøkkelord

Kontakter

Svein Arild Steen-Mevold, administrerende direktør Scandic Hotels Norge:
+47 951 79 390, SveinArild.Mevold@scandichotels.com

Morten Malting, direktør for mat og drikke, Scandic Norge: +47 957 66 646, Morten.Malting@scandichotels.com

Lars Strøm, hotelldirektør på Scandic Rock City: +47 988 26 632, Lars.Strom@scandichotels.com

Espen Hedel, kjøkkensjef på Scandic Rock City: +47 992 54 500,
Espen.Hedel@scandichotels.com

Bilder

Om Scandic Hotels

Scandic Hotels
Scandic Hotels
Karenslyst Allé 11
0278 Oslo

+47 922 11 936http://scandichotels.no

Scandic er den største hotellkjeden i Norden med 16 000 medarbeidere og med et nettverk av nærmere 280 hoteller fordelt på cirka 55 000 hotellrom i drift eller under utvikling. Scandic Friends er Nordens største lojalitetsprogram innen hotellbransjen med 2 millioner medlemmer. En ansvarsfull drift er en del av Scandics DNA, og Scandic er ifølge BDCR «best hotel brand» i Norden. Scandic er børsnotert på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Følg saker fra Scandic Hotels

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Scandic Hotels på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Scandic Hotels

Scandic åpner Trondheims største hotell16.8.2018 08:03Pressemelding

Scandic Hotels, Nordens største hotellkjede, befester sin sterke posisjon i Trondheim og åpner det som vil bli det største konferansehotellet utenom Oslo-området med 425 rom og konferansefasiliteter på 3.500-4.000 kvm. Hotellkjeden har inngått en langsiktig leieavtale med Bane NOR Eiendom og Utstillingsplassen Eiendom om å drifte et nytt hotell som bygges i bydelen Nyhavna. Scandic åpner etter planen dørene til det nye hotellet i 2022.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom