Scandic Hotels

Scandic introduserer ny rekrutteringspraksis for et mer inkluderende arbeidsliv

Del

Mandag 3. desember er det FNs internasjonale dag for funksjonshemmede. Årets fokus er mer inkludering og likestilling. Scandic Norge markerer dagen ved å introdusere en helt ny rekrutteringspraksis for å bidra til et mer inkluderende arbeidsliv.

Scandic ønsker å bidra til et mer inkluderende arbeidsliv - Stifanos Bihonelgne fikk forsøke seg som konferansevert
Scandic ønsker å bidra til et mer inkluderende arbeidsliv - Stifanos Bihonelgne fikk forsøke seg som konferansevert

Ifølge SSB står i dag 85 000 personer med nedsatt funksjonsevne, som kan og ønsker å stå i arbeid, uten jobb. Norges Handikapforbund (NHF) opplever at utfordringene med å få arbeid er en av de største problemene for deres medlemmer.

Lover jobbintervju
Denne utfordringen ønsker Scandic Norge å være med på å løse. Fra 1. januar forplikter hotellkjeden seg til å kalle inn minst en funksjonshemmet kandidat til intervju dersom vedkommende opplyser om funksjonsnedsettelse i søknadsprosessen og for øvrig er kvalifisert for stillingen hun eller han søker på. Med dette følger et løfte om å ta søkerne på alvor. Målet er å ansette flere med nedsatt funksjonsevne og vise at mangfold er en styrke i arbeidslivet.

– Vi har allerede vist at vi mener alvor når vi sier at Scandic skal bidra til et mer inkluderende arbeidsliv. Gjennom programmer som «Ringer i Vannet» og «Helt Med» har vi det siste året rekruttert mer enn 20 nye ansatte. Nå tar vi vårt arbeid et steg videre og håper at også flere bedrifter lar seg inspirere til å bidra til et mer inkluderende arbeidsliv, sier Elin Ekrol, HR-direktør Scandic Hotels Norge.

Staten har allerede samme praksis, men Norges Handikapforbund opplever at det blir for få jobber ut av intervjuene. Tall fra SSB viser at kun 43,9 % av de med nedsatt funksjonsevne er i arbeid mot 70 % i resten av befolkningen.

– Vi applauderer initiativet fra Scandic, og håper at deres gode eksempel vil bidra til at næringslivet både intervjuer og ansetter flere med funksjonshemninger. Det er nemlig ikke slik at nedsatt funksjonsevne automatisk betyr nedsatt arbeidsevne, sier regionkontorleder Jørgen Foss i NHF Oslo.

Overtar Scandic Fornebu for én dag
Arbeidet med tilgjengelighet for alle i Scandic startet for alvor i 2003 da hotellkjeden ansatte Magnus Berglund som tilgjengelighetsambassadør. Berglund har gjennom mer enn 15 år utdannet hotellpersonale i å forstå hvordan man kan legge til rette for gjester med funksjonshemming. Nå utvides fokuset til også å gjelde ansatte og et mer inkluderende arbeidsliv. For å markere dagen for funksjonshemmede og det nye ansettelsesinitiativet, fikk flere med nedsatt funksjonsevne være med å drifte Scandic Fornebu mandag.

– De skal fylle rollene som blant annet hotelldirektør, resepsjonist og konferansevert. Vi er trygge på at hotellet er i gode hender. Nedsatt funksjonsevne er ikke det samme som nedsatt arbeidsevne. Vår målsetning er å gjøre våre hoteller tilgjengelig for alle. Dette gjelder både for våre gjester, men også for de som jobber hos oss, sier Ekrol.

Nøkkelord

Kontakter

Elin Ekrol, HR-direktør Scandic Hotels Norge,
+47 928 31 050, Elin.Ekrol@scandichotels.com

Jørgen Foss, regionkontorleder NHF Oslo,
+47 952 25 335, Jorgen.Foss@nhf.no

Kristian Røise Dahl, PR- og kommunikasjonsrådgiver Scandic Norge,
+47 958 41 992, K.Dahl@scandichotels.com

Bilder

Scandic ønsker å bidra til et mer inkluderende arbeidsliv - Stifanos Bihonelgne fikk forsøke seg som konferansevert
Scandic ønsker å bidra til et mer inkluderende arbeidsliv - Stifanos Bihonelgne fikk forsøke seg som konferansevert
Last ned bilde
Eline Opsahl fikk prøve seg i hotelldirektørstolen til Claus Petersen
Eline Opsahl fikk prøve seg i hotelldirektørstolen til Claus Petersen
Last ned bilde
Maren Elise Wam Næss og Espen Stabell Gulbrandsen jobbet som sosiale medier ansvarlig og resepsjonist
Maren Elise Wam Næss og Espen Stabell Gulbrandsen jobbet som sosiale medier ansvarlig og resepsjonist
Last ned bilde

Om Scandic Hotels

Scandic Hotels
Scandic Hotels
Karenslyst Allé 11
0278 Oslo

+47 922 11 936http://scandichotels.no

Scandic er den største hotellkjeden i Norden med 16 000 medarbeidere og med et nettverk av nærmere 280 hoteller fordelt på cirka 55 000 hotellrom i drift eller under utvikling. Scandic Friends er Nordens største lojalitetsprogram innen hotellbransjen med 2 millioner medlemmer. En ansvarsfull drift er en del av Scandics DNA, og Scandic er ifølge BDCR «best hotel brand» i Norden. Scandic er børsnotert på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Følg saker fra Scandic Hotels

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Scandic Hotels på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Scandic Hotels

Scandic åpner Trondheims største hotell16.8.2018 08:03Pressemelding

Scandic Hotels, Nordens største hotellkjede, befester sin sterke posisjon i Trondheim og åpner det som vil bli det største konferansehotellet utenom Oslo-området med 425 rom og konferansefasiliteter på 3.500-4.000 kvm. Hotellkjeden har inngått en langsiktig leieavtale med Bane NOR Eiendom og Utstillingsplassen Eiendom om å drifte et nytt hotell som bygges i bydelen Nyhavna. Scandic åpner etter planen dørene til det nye hotellet i 2022.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom