Satt agendaen for en mer fremtidsrettet bransje

175 deltakere og foredragsholdere kom sammen på Lillo Gård onsdag 30. mai under AF Gruppens bransjetreff Entreprenørens marked. Her ble det delt erfaringer og diskutert hvordan mennesker og teknologi kan utvikle, digitalisere og bidra til bedre mangfold i bygg- og anleggsnæringen.
Kronprins Haakon og ordfører Marianne Borgen besøkte Entreprenørens marked 30. mai. Foto: AF Gruppen/Fredrik Myhre

Blant gjestene i solskinnet på Lillo Gård var Kronprins Haakon Magnus og ordfører i Oslo Marianne Borgen, samt entreprenørselskapene BetonmastHæhre og Kruse Smith. Ordføreren tror bransjen har en spennende tid foran seg og at det vil skje en stor teknologisk utvikling.

– Skal man henge med i den moderne utviklingen fremover er man nødt til å ta innover seg digitaliseringen og ha en aktiv dialog med innovasjons- og gründermiljøene, og foredragsholderne sa i dag at de var villige til å gjøre nettopp dette. Jeg hørte på en bransje som var fremoverlent og som vil ta et kvantesprang for å virkelig bli med på digitaliseringen og ta i bruk moderne teknologi, sier ordføreren.

Fyldig program
Blant andre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, alpinist og gründer Aksel Lund Svindal, Isabelle Ringnes fra #Hunspanderer, konsernsjef Maalfrid Brath i Manpower, konserndirektør Morten Dalsmo i SINTEF og konsernsjef i Kruse Smith, Heidi Wolden, holdt innlegg på scenen. Her ble viktige temaer og utfordringer bransjen står ovenfor tatt opp, blant annet hvordan bransjen må legge bedre til rette for mangfold og likestilling.

– Det at Kruse Smith og BetonmastHæhre fikk gå i samarbeid med AF Gruppen for denne dagen var et privilegium. Jeg merker en voldsom energi rundt viktige temaer som går på endring og omstilling i bransjen, og et av de viktigste perspektivene jeg tar med meg er at vi må tenke langsiktig, samtidig som vi må agere nå, sier Heidi Wolden.

Konsernsjef i AF Gruppen, Morten Grongstad, håper Entreprenørens Marked vil kunne resultere i handlinger.

– Det jeg først og fremst sitter igjen med fra arrangementet er at vi må lytte litt ekstra om dagen fordi det skjer så mye på tvers av bransjer, og kanskje spesielt blant den yngre generasjonen og i oppstartsmiljøene. Det må vi som ledere i etablerte virksomheter virkelig ta inn over oss. For det andre så er det klart at handling snakker mer enn ord, og det er handling som nå er det neste viktige steget. Vi må tørre å ta i bruk nye løsninger og ny teknologi, og vi må tørre å sette det ut i praksis og ikke bare snakke om det, sier Grongstad, som håper utbyttet av Entreprenørens marked har vært bra for alle:

-Jeg håper de som har vært på Entreprenørens Marked har blitt gjennomgående inspirert gjennom dagen, og at flere innser at vi kan utgjøre en betydelig forskjell hvis vi handler, sier Grongstad.

Statsråd Ketil Solvik-Olsen holdt foredrag på bransjetreffet. Her avbildet sammen med Kronprins Haakon. Foto: AF Gruppen/Fredrik Myhre
Alpinist og investor Aksel Lund Svindal snakket om investeringer i oppstarstvirksomhet på Entreprenørens marked. Foto: AF Gruppen/Fredrik Myhre
Ny teknologi med anvendelse i bygg- og anleggsnæringen ble presentert på utstillingsområdet. Foto: AF Gruppen/Fredrik Myhre
Entreprenørens marked er også en sosial møteplass for bransjen og en arena for gode faglige diskusjoner. Foto: AF Gruppen/Fredrik Myhre
Konsernsjef Maalfrid Brath i Manpower snakket om fremtidens arbeidsliv på Entreprenørens marked. Foto: AF Gruppen/Fredrik Myhre
AF Gruppens konsernsjef, Morten Grongstad, Kronprins Haakon og ordfører Marianne Borgen fikk se et godt faglig program. Foto: AF Gruppen/Fredrik Myhre
Konsernsjef Heidi Wolden i Kruse Smith holdt foredrag på Entreprenørens marked. Foto: AF Gruppen/Fredrik Myhre

AF Gruppen er et entreprenør- og industrikonsern. Konsernet omsatte for 13,7 mrd kroner i 2017 og har i dag ca 3800 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).