KMD

Satser tungt på norske Banqsoft

Banqsoft har vært et norsk gründereventyr siden etableringen i 1994, og de siste 7 årene har selskapet doblet omsetning og antall ansatte. Nå blir selskapet nøkkelen i morselskapet KMDs nordiske satsning på finanssektoren. Tidligere adm. dir. for it-konsernet Tieto i Sverige, Per Johanson, får plass i konsernledelsen i KMD, og blir samtidig arbeidende styreleder i Banqsoft. Selskapet foretar også et skifte i administrerende direktør-posten.

– Markedet for finansiell software er voksende og under betydelig forandring. KMD kan tilby en sterk softwareportefølje til sektoren, og Banqsoft kommer til å spille en spesielt viktig rolle for oss i norden. Med sin spesialkompetanse er målet at Banqsoft skal løfte oss inn i nye markeder. Derfor har vi også valgt å sette inn vår nye nordiske direktør, Per Johanson, som arbeidende styreformann i selskapet, sier Eva Berneke, administrerende direktør i KMD, Banqsofts moderselskap.

Per Johanson kommer fra det svensk/finske it-konsernet Tieto, hvor han blant annet har vært direktør for selskapets virksomhet i Sverige. Han går inn i KMDs øverste konsernledelse, samtidig som han blir arbeidende styreformann i Banqsoft. KMDs strategi ved oppkjøpet av Banqsoft var å styrke seg på finanssektoren, noe man nå skal satse enda hardere på fremover.

Banqsoft ble kjøpt opp av KMD i 2015, og har levert sterke resultater. Siden 2010 har selskapet doblet omsetning og antall ansatte, og er idag tilstede i Sverige, Finland, Norge og Polen med kunder som Volkswagen, Santander, Toyota, Bank Norwegian og yA Bank.

Direktør-skifte

Samtidig som Per Johanson trer inn som styreformann i Banqsoft, skifter også it-selskapet administrerende direktør. Johnny Rindahl, som har vært direktør i selskapet siden 2011 erstattes av Terje Kjøs, som kommer fra stillingen som forretningsdirektør for finansielle løsninger i Banqsoft. Før det har Kjøs hatt stillinger i blant annet Evry og Santander.

– Jeg ser frem til å ta på meg nye utfordringer i et selskap jeg har vært en del av lenge. Markedet er veldig spennende, og planen er å fortsette å vokse, og å spisse kompetansen vår enda mer. At Banqsoft nå løftes inn som en del av konsernfunksjonen, med Per Johanson inn på styresiden, reflekterer det faktum at vi har lyktes godt de siste årene – og at det finnes muligheter til å ta selskapet til et nytt nivå, sier påtroppende administrerende direktør Terje Kjøs og fortsetter:

– Samtidig gir det oss enda bedre mulighet for å dra nytte av KMDs størrelse og kompetanse der hvor det er relevant. Det er en styrke for oss, og for KMD.

Han får støtte av sittende direktør Rindahl.

– Det pågår en revolusjon i finans- og banksektoren med tanke på digitalisering og effektivisering, som forsterkes av regulatoriske endringer som GDPR og betalingstjenestedirektivet. Endringene kommer som følge av teknologi og nye ønsker og krav fra forbrukere, og resultatet er et veldig spennende marked for Banqsoft, sier han og legger til:

– Etter lang tid i Banqsoft ser jeg frem til nye utfordringer. Samtidig ser jeg frem til å følge med på Banqsofts utvikling, og jeg er trygg på å gi stafettpinnen videre til Terje.

Rindahl går over til stillingen som partner i Verdane Capital Advisors, som i sin tid solgte Banqsoft til KMD.

– KMD-konsernet har satt stor pris på Johnnys innsats. Sammen med ledelsesteamet og medarbeiderne i Banqsoft har han på imponerende vis løftet virksomheten. Fra å alene levere software til til asset financing kan de nå levere bankløsninger for nye banker på tvers av landegrenser med svært kort ”time-to-market”. Det matches ikke av noen andre konkurrenter i Skandinavia. Vi takker Johnny for hans sterke innsats, og ønsker Terje Kjøs varmt velkommen. Han har vist gode resultater i ledelsesteamet, og vi er overbevist om at han vil bli en sterk leder som i samspill med KMD vil sikre en sterk utviking for Banqsoft videre, avslutter Berneke.

For ytterligere informasjon, kontakt kommunikasjonssjef i KMD, Christoffer Hellmann på telefon +4525291784.

Om KMD

KMD
Lautrupparken 40-42
2750 Ballerup, Danmark

4460 1000http://www.kmd.dk

KMD er den største danskbaserte it-virksomhet. I over 40 år har KMD arbeidet med utvikling, drift og vedlikehold av Danmarks største it-systemer. KMD-konsernet utvikler og leverer i dag software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark samt utvalgte segmenter i Skandinavia. KMD-konsernet har over 1.500 danske og internasjonale kunder, herunder over 800 danske og utenlandske virksomheter. KMD-konsernet har en årlig omsetning på rundt NOK 5 mrd. og rundt 3500 ansatte. KMD er eid av Advent International og Sampension. Les mer på www.kmd.dk.

Følg saker fra KMD

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra KMD på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.