Høyskolen KristianiaHøyskolen Kristiania

Satser stort på fagskole

Fagskolen Kristiania satser videre med rekordstort antall studenter og to nye campus i både Oslo og Bergen.

– Det er lettere å bli kjent med hverandre og enklere å få hjelp av de andre studiene, nå som alle er på samme sted, mener fagskolestudent Arsene Muchika Bachiza. Fra venstre: Oda Maria Lisberg, Arsene Muchika Bachiza, Rune Orfjell og Jenny Nguyen.

Fagskolen Kristiania svarer på myndighetenes ønske om flere studenter i fagskolesektoren, med en studentvekst på hele 12% ved årets studiestart. På mandag ønsket fagskolen over 500 nye heltids-studenter velkommen til studiestart, og veksten kommer til tross for strengere opptakskrav for fagskolestudier. De nye studiene Frontend-utvikling, Music Business og Design thinking i praksis har bidratt sterkt til veksten.

Som en del av satsningen har Fagskolen Kristiania også etablert flunkende nye campus i både Oslo og Bergen. De to nye campusene har topp moderne fasiliteter, utstyr og egne designlabber, og ligger sentralt i plassert i sentrum av de to byene. Campus Spikersuppa i Rosenkrantz gate 16 i Oslo og Campus Vågen i C. Sundts gate 27-33 i Bergen.

–      En viktig del av et fagskolestudium er det å jobbe praktisk med faget. Derfor har Designlabben med fasiliteter og teknisk utstyr fått en sentral plass i bygget. Med dette har studentene arenaer der de kan møtes og samarbeide på tvers av studier, sier rektor Annelise Kiønig.

De nye campusene skal gi studentene inspirasjon og er skreddersydd for at de skal få utfolde sine kreative evner, samarbeide på tvers av linjene og dyrke sin egenart.

–      Vi føler felleskap ved at alle her har valgt kreative utdanninger. Og vi føler oss mer tatt på alvor, nå som det er gjort en innsats for å samle oss under samme tak, sier Oda Maria Lisberg, som nylig startet på sitt andre studieår på fagskolen.

–      Studentene merker at det satses på dem og vi kunne tydelig se entusiasmen deres over å komme inn i disse flotte, nye lokalene. Her vil de treffe medstudenter og samarbeidspartnere fra næringslivet og noen blir kanskje deres fremtidige kolleger, sier Kiønig.

Campus Vågen i Bergen ble offisielt åpnet av styreleder Solfrid Lind med en seremoniell båndsklipping.

–      Fagskolen er en viktig del av vår satsning i Bergen. Arealet i campus Vågen er tilpasset fagskolestudier og sammen med nytt utstyr og en fabelaktig fagstab, regner vi med at f​agskoletilbudet i Bergen blir enda mer attraktivt i årene fremover, sier Aleksander Sivertsen som er campusdirektør for Høyskolen Kristiania i Bergen og styremedlem for Fagskolen Kristiania.

Annelise Kiønig, rektor
annelise.kionig@kristiania.no

Bilder

Last ned bilde
– Studentene våre merker at det satses på dem, sier rektor Annelise Kiønig, her i trappa på det nye campus Spikersuppa i Oslo.
Last ned bilde
– Det er veldig fine og moderne lokaler, sier Rune Orfjell, som akkurat har startet på sitt første studieår på Fagskolen Kristiania i Oslo. Fra venstre: Rune Orfjell, Jenny Nguyen, Oda Maria Lisberg og Arsene Muchika Bachiza.
Last ned bilde
Solfrid Lind (til venstre) er administrerende direktør på Høyskolen Kristiania og styreleder i Fagskolen Kristiania. Aleksander Sivertsen (i midten) er campusdirektør i Bergen og styremedlem i Fagskolen Kristiania.

Om Høyskolen Kristiania

Høyskolen Kristiania
Prinsens gate 7-9

22 59 60 00http://www.kristiania.no

Høyskolen Kristiania ble grunnlagt i 1914 og tilbyr utdanning i Oslo, Bergen og på nett. Vi er en akkreditert høyskole med 10 000 studenter, 500 ansatte, drøyt 800 millioner i omsetning og over 100 studieprogrammer.

Vi ser på det som vårt samfunnsoppdrag å tilby tidsriktige, bærekraftige og fremtidsrettede utdannelser, basert på det fremste innen forskning og kunstnerisk arbeid. Nå er ambisjonen å bli Norges første private arbeidslivsuniversitet, en forlengelse av høyskolens stadig tettere bånd til arbeidslivet.

Fra 1. august organiseres høyskolen inn i fire «schools»;

• School of Arts, Design, and Media
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • School of Economics, Innovation, and Technology
  • School of Health Sciences

Følg saker fra Høyskolen Kristiania

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Høyskolen Kristiania