Satser på kompetansebygging

Pilkington Norge AS satser målrettet på kompetansebygging internt i bedriften. – Våre medarbeidere skal være stolte av sitt fag og sin arbeidsplass. Som arbeidsgiver forplikter vi oss til å iverksette stimulerende kompetansehevende tiltak. Kurs om glassets funksjoner var opprinnelig planlagt for 12 deltakere. 29 deltok, sier daglig leder Asbjørn Lunde.
Nyansatte Christer Krogsæter, produksjonsmedarbeider Oddbjørn Almås, fagarbeider Uldis Karklins, produksjonssjef Dawid Bednarczyk og daglig leder Asbjørn Lunde satser på kompetansebygging i Pilkington Norge AS. Foto: Pilkington

29 av medarbeiderne på selskapets fabrikk på Elverum er i praksis alle. Samtlige deltok på et grunnleggende kurs om bygningsglass, isolerruter og dets funksjoner og egenskaper.

– Kurset er ment som en introduksjon for medarbeidere som kan tenke seg å ta fagbrev som praksiskandidat og samtidig en oppfriskning av kunnskap for de som allerede har fagbrev, forklarer Asbjørn Lunde.

– Deltakerne var engasjerte og viste stor interesse for hvilke muligheter man har med glass som byggemateriale, sier kursholderne Per Henning Graff og Hans Olav Meen Nilssen i Glass og Fasadeforeningen.

§ 3.5 kandidater

Pilkington Norges strategiske mål er å dyrke frem gode fagarbeidere med fagbrev. Enten det handler om å rekruttere ungdommen som lærlinger, eller å motivere erfarne medarbeidere til å gjennomføre § 3.5 utdanning.

Med minst 5 års praksis fra glassfaget, kan du gå opp til fagprøven for å få fagbrev i glassfaget. Kandidater må kunne dokumentere allsidig praksis, med god kjennskap til hele fagets bredde.

– Vi ønsker å bygge våre egne fagarbeidere med best mulig kompetanse. Lærlingekandidater står alltid på ønskelisten og vi er åpne for å ta inn lærlinger. Likevel opplever vi at det er enklere å rekruttere § 3.5-kandidater enn å jakte ensidig på ungdommen, sier Lunde.

LES OGSÅ: Vellykket kurs for praksiskandidater

Tilpasset kurs

Glass og Fasadeforeningen har utviklet et bransjetilpasset kursopplegg som kan arrangeres over hele landet. Det seneste kurset ble arrangert i Stavanger, og der deltok 17 kandidater. Seks av disse kom fra Pilkington Norges avdeling i Stavanger og Elverum.

– Vårt mål er at kandidatene er så faglig oppdaterte at de skal komme greit gjennom eksamen. Alle de som deltok på kurset i Stavanger besto den teoretiske eksamen. Da er grunnlaget for å levere en god fagprøve lagt, mener Lunde

Nytt kurs i Oslo

Glass og Fasadeforeningen har skrudd sammen en god faglig kurspakke for voksenkandidatene. 150 praksiskandidater har til nå skaffet seg fagbrev gjennom å delta på kursene, hvor Geir Bakken og Arne S. Hansen er kurs- og foredragsholdere.

– Blant kursdeltagerne på Elverum er det flere som nå er i tenkeboksen for å starte med etterutdanning for å få fagbrev. Denne muligheten får disse, og kandidater fra andre bedrifter i bransjen, allerede 28.-30. august 2019. Første av to samlinger i neste kursserie er satt opp i Oslo, sier prosjektleder Per Henning Graff.

Her kan du se GF Kurs- og arrangementskalender