Satser 120 millioner på maritimt ressurssenter

Styret i Redningsselskapet besluttet denne uken å investere 120 millioner kroner i nye RS-Tunet på Langgrunn i Horten. Ambisjonen er å bygge Europas ledende kurs- og kompetansesenter innen sjøsikkerhet, -redning og beredskap.

Slik kommer RS-Tunet til å se ut, et faglig og sosialt samlingsted for alle som er opptatt av sjøsikkerhet.

– Nye RS-Tunet vil primært bli et faglig og sosialt samlingsted for frivillige og ansatte i Redningsselskapet. Her skal vi utdanne selskapets fremtidige redningsmenn- og kvinner. Vi ønsker også at dette maritime kunnskapsmiljøet skal bli brukt av andre enn oss selv, forteller generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind.

Mange fritidsbåteiere ønsker mer praktisk rettet kursing, noe Lind mener de kan få ved RS-tunet når dette står klart.

– Redningsselskapet spiller en viktig rolle i det forebyggende sjøsikkerhetsarbeidet i Norge. Med et eget treningsbasseng og en planlagt lavvolandsby for overnatting, kan vi også skape et flott læringsmiljø for barn og unge, sier Lind.

Ønsker å komme raskt i gang

Neste sommer starter byggingen av det rundt 4000 kvadratmeter store anlegget, som skal bestå av kurs- og konferansesenter med overnattingsmuligheter for opp til 40 personer. I planene ligger også et frivillighetsbygg – et samlingspunkt for alle frivillige i Redningsselskapet og basen for et nytt planlagt sjøredningskorps i Horten.

Sjøredningsskolen, som i dag holder til på Høyskolen i Vestfold, vil bli den største leietakeren i det nye senteret.

– Maritime næringer har alltid stått sterkt i regionen, og med satsingen på RS-Tunet skal vi være med å styrke denne posisjonen. Vår målsetting er å bli en ledende aktør i Europa innenfor maritim sikkerhetskultur og kursvirksomhet. Utdanningsmiljøet ved den allerede etablerte Sjøredningsskolen, skal samhandle med frivilligheten i Redningsselskapet. På den måten får man styrket og spredd kompetansen ut i alle ledd av organisasjonen, sier Børre Jacobsen, daglig leder ved Sjøredningskolen.

Allemannsretten står sterkt

I samarbeid med Horten kommune vil uteområdene utvikles i tråd med allemannsretten. Det legges opp til at Hortens innbyggere også skal nyte godt av de fasiliteter som utvikles på- og rundt Langgrunn.

– Det blir mye fokus på uteområdet som skal være et hyggelig sosialt møtepunkt i fantastiske omgivelser. Det blir restaurant, et lavvo-område og en liten Elias-park.

Redningsselskapet er opptatt av å ivareta miljøet. Det nye senteret på Langgrunn bygges i massivt tre og med moderne klimavennlige løsninger, i likhet med Sjøredningsskolen. Det forventes å stå klart andre halvdel av 2017.

RS-Tunet er et samarbeid med Horten Industripark, som går inn med 30 prosent på eiersiden. Finansieringen skjer gjennom låneopptak, og RS-Tunet blir et eget AS.

– På den måten unngår man å ta midler fra drift av Redningsselskapet, eller fra fondet vårt, sier Lind.

Generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind sammen med daglig leder ved Sjøredningsskolen, Børre Jacobsen.