Sara Eira ny samisk leder

Samisk kirkeråds nye leder er Sara Ellen Anne Nilsdatter Eira. Hun ble 11. april valgt som Anne Dalheims etterfølger. Det skjedde på Kirkemøtet som pågår i Trondheim 6.-12. april.

Eira er kjent som journalist i NRK Sapmi, og jobber i dag som lærer på Samisk videregående skole og reindriftsskole i Kautokeino.

40-åringen var eneste kandidat til ledervervet. Hun leder seg til å ta fatt på oppgaven.

- Det er et stort ansvar å synliggjøre samisk kirkeliv, og hva dette betyr for de samiske områdene. Jeg gleder meg til å fronte og fremme samisk kirkeliv i samfunnet. Samisk kirkeliv har store variasjoner, vi er i et stort området med et vidt mangfold, og alle må få gode vekstvilkår for sine tradisjoner og verdier.

Eira er en ivrig kirkegjenger, og er nylig valgt inn i Kautokeino menighets trosopplæringsutvalg. Der ivrer hun for at barn og unge skal ha naturlig tilhørighet i kirken. I fritiden er hun engasjert i idrett, og hun snakker både norsk og nordsamisk.

Du kan lese mer om Eira her