Santana ute med ny singel fra det kommende albumet Santana IV

Santana group

15. april markerer utgivelsesdatoen til Santana IV, det etterlengtede studioalbumet som gjenforener 70-talls lineupen med gitar ikonet Carlos Santana (gitar, vokal), Gregg Rolie (vokal, keyboard), (Neal Schon (gitar, vokal), Michael Carabello (perkusjon) og Michael Shrieve (trommer). Albumet markerer første gangen på 45 år – siden 1971’s multiplatinum klassikeren Santana III – at kvintetten har spilt inn noe sammen.

På fredag kom første singel fra det kommende albumet, Anywhere You Want To Go. Hør den splitter nye singelen HER!

Santana IV inneholder 16 helt nye låter skrevet og produsert av bandet som hadde den samme energien og lidenskapen til musikken som gjorde Santana til en pioner innen musikkverden og et kjent navn i alle verdenshjørner. I tillegg til kjernen i Santana IV, fikk de med seg Santana medlemmer Karl Perazzo (perkusjon) og Benny Rietveld (bass), med den legendariske vokalisten Ronald Isley som gjester på to låter.

Gjenforeningen går tilbake noen år, da Schon foreslo at han og Carlos Santana skulle spille inn sammen. Santana likte ideen men foreslo noe enda bedre – at de skulle rekrutere Rolie, Shrieve og Carabello for hva de skulle kalle Santana IV. Etter flere sessions med låtskriving og øving i 2013, spilte de inn 16 trollbindende låter i 2014 og 2015.

“It was magical,” sier Santana. “We didn’t have to try to force the vibe – it was immense. From there, we then needed to come up with a balance of songs and jams that people would immediately identify as Santana.”

Gitarfans kan forvente litt av et fyrverkeri fra Santana og Schon og kommer til å sette stor pris på Santana IV fra ende til annen.

“Carlos and I feel more connected than ever,” sier Schon. “We get superaggressive when we play, but also melodic and poetic. We have an incredible dialog with each other on our guitars.”

Fans som er godt kjent med løven på albumcoveret fra Santana sitt debutalbum fra 1969, kjenner igen kunstverket til heather Griffin-Vine på Santana IV som en fantastisk oppdatert versjon av det ikoniske bildet.

Santana IV blir utgitt 15. april via Santana IV Records og blir distribuert via Thirty Tigers/ RED Distribution.

Nytt album fra Thåström - CENTRALMASSIVET er ute i dag!29.9.2017 13:52Pressemelding

Första singeln inleddes på en motellbalkong i Houston och avslutades på «Old Point Bar» i New Orleans. Amerikanska gospelkörer mötte tung europeisk blues medan den amerikanska söderns oljefält flimrade förbi. Uppföljaren, «Körkarlen», drabbade oss med omedelbara ”hej hej hej”-körer och ödesmättade syntar. Nu är det dags för fullängdaren och äntligen fortsätter den roadtrip som inleddes i maj. Skivan startar bland containertågen med «Bluesen i Malmö». Klockan är två på natten och över stan hörs en blues som bara kan komma från Thåström och hans band. Som en trasig cello i 120 decibel, för att citera texten. Lite senare: det långsamma «Centralmassivet» tar oss vidare norrut, till Stockholm. Vi följer Roslagsgatan genom Sibirien med en känslan av att någonting stort är på gång. Ett mirakel, allra minst. I oväntat rockriffande «Låt det goda» anas ett pariserhjul i dimman. ”Titta aldrig bakåt, vänd dig aldrig om”, mässar Thåström och vi följer den monotona gitarren genom floden. Vackra «Ald