Sandefjords Blad vant journalistpris i Amedia

Sandefjords Blad vant prisen for beste journalistikk i Amedia i 2017 for avsløringen om økonomisk ukultur i tre Vestfold-kommuner som skal slå seg sammen.
Prisvinnerne Morten Fredheim Solberg, Øystein Sørumshagen og Steinar Ulrichsen fra Sandefjords Blad sammen med juryleder Stig Finslo. Foto: Maciej Krawczyk, Amedia

Avisas serie «Lønnsboblen som sprakk» beskriver hvordan planene for å slå sammen kommunene Sandefjord, Stokke og Andebu var i ferd med utvikle seg i helt feil retning kommunens toppledelse. Det handlet om høye lederlønninger, lukrative sluttavtaler for toppledere knyttet til kommunesammenslåingen, samt investeringer i halspryd for varaordføreren.

Journalistene Øystein Sørumshagen og Morten Fredheim Solberg, som vant prisen, dokumenterte at det ble jobbet med å sikre to avtroppende ordførere full lønn som «ombudsmenn» etter kommunesammenslåingen, at både avtroppende og påtroppende rådmenn hadde de høyeste rådmannlønningene i landet, at det var inngått sluttavtale med avtroppende rådmann som sikret ham full lønn uten arbeidsplikt i mange år fremover, samt at lønnsnivået for ledere på nivået under rådmannen også ville være lønnsledende i landet.

Avisas arbeid med disse sakene skapte oppsikt. Kommunenes største og ledende parti reagerte, avisa mottok trusler om at annonsekampanjer ville bli avbestilt, saken tok av i sosiale medier og lesere reiste seg både i begeistring og avsky.

I juryens begrunnelse heter det at Sandefjords Blad med serien «Lønnsboblen som sprakk» markerte seg som en troverdig, uavhengig og maktkritisk avis som har løftert fram og korrigert usunne forhold blant politikere og administrasjon.

- Dette er veldig moro. Prisen gjør meg både ydmyk og stolt. Jeg blir ydmyk, for det var mange andre sterke kandidater. Jeg blir samtidig stolt fordi prisen minner meg om den solide innsatsen som Morten Fredheim Solberg og Øystein Sørumshagen og resten av redaksjonen har lagt ned for at vi skal lykkes med vår journalistikk om kommunesammenslåingen. Nå vil prisen være som en vitamininnsprøytning for Sandefjords Blad. Jeg vet derfor at den til syvende og sist vil komme leserne til gode, sier ansvarlig Steinar Ulrichsen.

Fredriksstad Blad ble kåret til årets mediehus i Amedia mens Telemarksavisa vant prisen som årets relasjonsbygger.

Hver av prisene er på 50.000 kroner

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia