Samsungs nye toppmodeller slippes i dag: -Vent med å kjøpe, råder prisekspert

I dag, fredag, slippes Samsungs nye S10-modeller i butikkene. –De som vil gjøre smarte kjøp, bør vente. Statistikken viser at Samsung-modellene raser ned i pris etter bare tre måneder, sier prisekspert Are Vittersø i Prisjakt.no.
Are Vittersø

Samsung avduket nylig den tiende utgaven av selskapets flaggskip-serie S10. Fredag er tre av de fire nye S10-modellene tilgjengelige i norske butikker. Utgangsprisen ligger mellom 7.990,- (S10e) og 10.490,- for toppmodellen S10 Plus.

-Det er viktig å ha et bevisst forhold til prishistorikken når man handler. Hvis man ikke på død og liv ”må ha” den nye toppmodellen med èn gang den foreligger, er det mange tusenlapper å spare på å vente til lanseringshysteriet har roet seg, sier daglig leder Are Vittersø i pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no. Nettsiden sammenligner priser og produktegenskaper hos mer enn 2.500 norske nettbutikker.

-Vår prisstatistikk viser at Samsungs mobiltelefoner faller mye mer og raskere i pris, enn for eksempel iPhone fra Apple, sier Vittersø.

I fjor høst sammenlignet Prisjakt prisutviklingen på 20 nyheter fra de største mobilprodusentene – henholdsvis èn, tre, seks og 12 måneder etter at prisene var tilgjengelige i norske butikker.

-iPhone-modellene holdt seg mye bedre i pris enn hovedkonkurrenten Samsung. Tre måneder etter lansering hadde prisen på de syv undersøkte iPhone-modellene i snitt sunket med 3,15 prosent, mens Samsung-telefonene gjennomsnittlig hadde gått ned 11,44 prosent. Etter seks måneder var iPhonene bare 3,82 prosent billigere enn ved lansering, mens gjennomsnittsprisen på Samsungs modeller hadde rast med 23,38 prosent, forteller Vittersø.

-Dette bildet forsterkes av prisutviklingen på Samsungs lansering av S9 og S9 Plus i slutten av februar i fjor. Etter seks måneder var begge modellene nesten 3.000 kroner billigere enn ved lanseringstidspunktet, sier Vittersø.

Prisutvikling Samsung Galaxy S9 etter lansering 25.02.18

Samsung Galaxy S9 (64 GB – lansert 25.2.18)

21,9 prosent prisnedgang etter tre måneder, 31,7 prosent etter seks måneder. 45 prosent etter 12 måneder.

(25.2.18: 8.787 / 25.5.18: 6.859,- / 25.8.18: 6.000,- /25.2.19: 4820,- )

Samsung Galaxy S9 Plus (64 GB – lansert 25.2.18)

13,1 prosent prisnedgang etter tre måneder, 29 prosent nedgang etter seks måneder, 39 prosent etter 12 måneder.

(25.2.18: 9787,- / 25.2.18: 8499,- / 25.08.18: 6950,- / 25.02.19: 5990,-)

Tekst til illustrasjon: Prisutvikling på Samsung S9 fra lansering 25.2.2018.

Bildetekst: Daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

For ytterligere prisinnsikt eller flere kommentarer, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.