Sammenslåing Norske Shell – BG Norge

Den globale integrasjonsprosessen mellom Shell og BG-gruppen har gått som planlagt, etter at sammenslåingen av de to selskapene ble godkjent i februar i år. I Norge omfatter dette BG Norge og A/S Norske Shell. Det sammenslåtte selskapet vil operere feltene Ormen Lange, Draugen, Knarr og Gaupe på norsk sokkel.

I utviklingen av en ny felles organisasjon blir overlappende roller i de to selskapene slått sammen. Det er også tatt hensyn til olje- og gassindustriens grunnleggende kostnadsutfordringer og at A/S Norske Shell er på vei ut av en periode med stor prosjektaktivitet som krevde en større og mer kompleks organisasjon.

Etter konsultasjon med ansattes representanter og fagforeninger er detaljene for den fremtidige sammenslåtte organisasjonen delt med de ansatte i dag. Det totale antallet stillinger i de to selskapene er 820. Dette blir nå redusert med omlag 140 stillinger. Alle ansatte har fått mulighet til å søke på sluttpakker.

- Dette er utfordrende og krevende for oss alle, men endringene er nødvendige for å sikre vår konkurransekraft. A/S Norske Shell vil fortsatt være en aktiv operatør på norsk sokkel og ha kapasitet til å kunne påta oss fremtidige utfordringer, sier administrerende direktør Tor Arnesen i A/S Norske Shell.

Tiltakene som annonseres i dag er en del av den globale prosessen i forbindelse med sammenslåingen av de to selskapene. Det er tidligere kommunisert at synergier ville føre til en antatt reduksjon på omlag 2 800 stillinger. Det er nå klart at reduksjonene på verdensbasis vil omfatte mer enn 5 000 stillinger. Tiltakene kommer for å sikre Shells konkurranseevne i en situasjon der prisen på olje og gass har vært lavere i lengre tid enn forventet.