Samlet løft for VDC

Sammen med Nye Veier, Statens Vegvesen og Undervisningsbygg gjør Rambøll et løft innen Virtual Design and Construction (VDC).

Professor Martin Fischer i aksjon. Foto: Frederick Roaldsøy Heidahl.

- Hvis vi lærer sammen og omforenes om prinsipper og metoder, øker forutsetningene for å lykkes betydelig. Dette handler ikke om Rambøll, Nye Veier eller SVV, men om hvordan hele bransjen kan jobbe bedre sammen og skape enda bedre resultater for samfunnet, mener Eirik Storaas Kristoffersen, seksjonsleder for BIM i Rambøll og pådriver for kurset.

Professor Martin Fischer fra Stanford Universitet ble sammen med professor Timo Hartmann fra Berlins Tekniske Universitet invitert til Rambølls Oslokontor for å holde kurs. Martin Fischer har skapt VDC som fagområde.

Gjennom en uke ble de 25 deltagerne godt kjent.Sertifiseringen er en prosess som fortsetter videre det neste halve året med oppfølginger og levering av månedlige oppgaver til Stanford. Disse rapportene inneholder en oppsummering av hva det konkrete prosjektet får ut av bruken av VDC-metodikken, målinger, evaluering samt plan for videre fremdrift.

Hva er VDC?
VDC står for Virtual Design and Construction, og er et rammeverk for å levere design og konstruksjonsprosjekter som inkluderer et fokus på riktig bruk av BIM (bygningsinformasjonsmodeller), ICE (integrert samtidig prosjektering) og PPM (produksjonsstyring) for å oppnå prosjektets og kundens mål.

VDC skal gi en mer helhetlig tilnærming til prosjektgjennomføring og utforme prosessen med bruk av de beste metoder og verktøy for den aktuelle jobben. Underveis skal gode målinger gjøre prosjektet i stand til å justere produkt, organisasjon og prosess for bedre å oppnå prosjektmålene. Et sentralt verktøy i prosessen er virtuelle modeller av produktet som skal bygges (BIM) slik at produktet og byggeprosessen kan optimaliseres for å tilfredsstille målene med prosjektet.

Professor Martin Fischer i aksjon. Foto: Frederick Roaldsøy Heidahl.

SalMar – økt konkurransekraft via Dolor Logistics26.4.2019 11:36:51 CESTPressemelding

SalMar produserer i dag ca. 150.000 tonn laks fra ulike anlegg i Norge – og vil øke produksjonen i Nord-Norge vesentlig gjennom nytt slakteri på Senja. God logistikk betyr igjen god markedstilgang. SalMar har tatt et valg om å industrialisere og strukturere logistikken for å sikre at selskapet er rigget for framtiden hva gjelder kapasiteter og alternative transportløsninger. SalMar distribuerer laks til et globalt marked med kunder i 50 land. Samtidig starter alle transporter fra distrikts Norge. Det er derfor viktig for SalMars konkurransekraft at vi har en logistikk som er tilpasset dette. Gjennom Dolor Logistics har de valgt å inngå partnerskapskontrakter med store anerkjente logistikkselskaper som PostNord og Schenker. Dialogen framover vil være på alle nivåer for å sikre kontinuerlig forbedring. SalMar er interessert og nysgjerrig på nye løsninger som gjør dem mer effektive, miljøvennlige og sikker som leverandør. Partnerskapsmodellen vil være en ny plattform for god dialog og fel