Samler og styrker Innovasjon Norge i Trøndelag

Innovasjon Norge har besluttet å samle kontorene i Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag under én felles ledelse. Navnet på det nye regionkontoret blir Innovasjon Norge Trøndelag. Kontoret skal ledes av direktør Vigdis Harsvik.

Bildetekst:
Bildetekst: Vigdis Harsvik leder Innovasjon Norges regionkontor i Trøndelag. Foto: Innovasjon Norge

- Dette er først og fremst et grep for å gjøre Innovasjon Norge mer relevant gjennom å dele felles kompetanse og ressurser. Hovedmålet er å utløse de næringsmessige fortrinnene som ligger i trøndelagsfylkene, sier Per Niederbach, divisjonsdirektør for Regioner og finansiering i Innovasjon Norge.

Samlingen av kontorene er også en naturlig konsekvens av at de to trøndelagsfylkene vil bli samlet til ett fylke fra 1. januar 2018.

Regionale fortrinn
- Vi mener at det grepet vi gjør nå vil styrke og spisse vår kompetanse til å drive fram både lokale, regionale, nasjonale og internasjonale utviklingsprosjekter med utgangspunkt i de regionale fortrinnene som et samlet Trøndelag har, sier Niederbach.

Innovasjon Norge Trøndelag vil fortsatt ha kontorer både i Trondheim og på Steinkjer.

- Vi er opptatt av nærhet til kundene våre. Oppdragene vi får fra fylkene vil fortsatt ha høy prioritet. Fordelen med et samlet regionkontor er å få mer næringsutvikling igjen for hver brukte krone. Vi får dessuten mulighetene til å spisse kompetansen vår slik at vi blir en faglig sterkere og mer effektiv samarbeidspartner for næringslivet i regionen, sier Vigdis Harsvik, som nå har gått inn som direktør for det nye regionkontoret. Hun har før det ledet Innovasjon Norges kontor i Sør-Trøndelag.

Tidligere direktør ved Innovasjon Norge Nord-Trøndelag, Ulrik Hammervold, blir samtidig ny kreditt- og  finansieringsansvarlig.

Samspill
Sammen med medarbeiderne skal den nye kontorledelsen videreutvikle arbeidet med næringsutvikling i Trøndelag:

- Et samlet Trøndelag har utrolig store muligheter til økt verdiskaping innenfor områder som bioøkonomi, havromsteknologi, fornybar  energi og reiseliv/kulturnæringer bare for å nevne noen. Dessuten har vi en nær sagt ubegrenset tilgang på kortreist teknologi,  med de mulighetene det gir. Gjennom å bygge et større og sterkere fagmiljø kan Innovasjon Norge få til enda mer og bidra enda sterkere til verdiskapingen i Trøndelag.  Det skal vi få til i et tett samarbeid og samspill med næringslivet, forsknings- og kompetansemiljøene, regionale myndigheter og innovasjonsmiljøene, sier Vigdis Harsvik

------------------

Kontaktpersoner:

Per Niederbach, divisjonsdirektør for Regioner og finansiering, Innovasjon Norge, mob 975 44 628, epost: Per.Niederbach@innovasjonnorge.no

Vigdis Harsvik, direktør Innovasjon Norge Trøndelag,
mob  480 52 950,epost:  Vigdis.Harsvik@innovasjonnorge.no

Bildetekst:

INNOVASJON NORGE skal bidra til verdiskaping gjennom å skape bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling over hele landet.

Virkemidler og tjenester som Innovasjon Norge tilbyr har som mål å skape flere gode gründere, flere vekstkraftige bedrifter og flere innovative næringsmiljøer.

Med et landsdekkende kontornettverk kan Innovasjon Norge møte kundene der de er og har sin virksomhet. Internasjonalt følges kundene opp via kontorer i de viktigste markedene verden rundt.