Samisk kvalitetsmat fra Røros hedret i Berlin

- Skal vi lykkes med å gjøre Norge til en matnasjon av rang, så trenger vi dedikerte lokalmatprodusenter. De som tar vare på råvarene fra sitt område, og lager fantastisk mat av dem, sa landbruks- og matminister Olaug Bollestad. Hun delte ut Spesialitet-merket til fire produkter fra Rørosrein på åpningen av den store mat- og reiselivsmessen Grune Woche i Berlin.
Nina Sundqvist, Matmerk, Knut Tørresdal, Rørosrein,, Landbruks- og matminister Olaug Bollestad og Eva Nordfjell Rørosrein. Under tildeling av Spesialitet på åpningen av Grune Woche i Berlin

Rørosrein fikk Spesialitet for fire ulike produkter av reinsdyrkjøtt; Flatbiff av reinsdyrkalv, Pinnekjøtt av reinsdyr, Rørosviddas perle (Mørbrad av rein) og Bare Rein (Spekepølse av rein).

- Dette er virkelig lokalmat i særklasse fra en lokalmatprodusent med lange tradisjoner, sier administrenede direktør i Matmerk Nina Sundqvist.

- Spesialitet er en merkeordning du må gjøre deg fortjent til, og fagjuryen som vurderte Rørosrein sine produkter var svært begeistret. Balanserte smaker, spennende med pinnekjøtt av rein og en mild og fin smak i spekepølsen. Det er bare å gratulere Eva og resten av gjengen hos Røosrein, dette er mathåndverk i særklasse, avslutter Sundqvist.

Rørosrein, en smak av evigheten

Å få Spesialitetsmerket, henger høyt. Vi vet det er vanskelig å få dette, og det er en utmerkelse som sier noe om å produsere kvalitetsprodukter.  Det er veldig få produkter av rein og produsenter med reinsdyrkjøtt som har fått tildelt denne utmerkelsen, derfor er vi er svært stolte av å nå være blant de fremste lokalmatprodusenter i Norge, sier Eva Nordfjell, daglig leder i Rørosrein.

Vi er en liten samisk familiebedrift som satser på kvalitet. Vi er sørsamer og reineiere og har full kontroll på dyra som vi slakter, skjærer og foredler. Vi har svært lange tradisjoner for å ta vare på kjøttet, og er vokst opp med tilberedning av reinsdyrkjøttet. Kvalitet er det vi satser på framfor kvantitet, vi har tid til å la kjøttet mørnes og modnes før nedskjæring. Vi fikk tidlig lære hvordan de ulike delene på dyret skulle brukes og hvilke kjøttstykker som skulle brukes til hva, sier Nordfjell.

- Nå skal vi bruke spesialitetsmerket framover og håper at dette kan gi oss et fortrinn for våre kunder og inn mot salget av våre produkter. Å være liten, er krevende for salg i butikk og litt større kunder. Spesialitetsmerket forteller den kvalitetsbevisste forbruker hvilke utmerkede kvalitetsprodukter vi har, og gjør det lettere for kunden å velge. Og det er forskjell på kvalitet også for reinsdyrkjøtt, avslutter Nordfjell

Les mer om Rørosrein

Fakta om Spesialitet

Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse. Juryen ledes av Harald Osa.

Les mer om fagjuryen

Spesialitet: Spekepølse av rein fra Rørosrein: Bare rein. Foto: Lisa Westgård