Samisk konfirmantleir 2018

Denne uken samles konfirmanter til den femte landsdekkende samiske konfirmantleiren i Norge. Samisk identitet og kristen tro står i fokus.

(Foto: Ørjan Bertelsen)

Leiren avholdes 8. - 11. mars ved Borgen leirsted i Storfjord kommune i Troms. De 24 deltakerne kommer fra menigheter i hele landet.

Konfirmantene deltar i gudstjenesteverksted, har trosopplæring og er med på sosiale aktiviteter ute og inne. De tre samiske språkene sørsamisk, lulesamisk og nordsamisk blir brukt under hele leiren, ved siden av norsk.

Samisk kirkeråd legger stor vekt på at tilretteleggingen av konfirmantopplæringen skal sikre at deltakere opplever seg inkludert i et samiskspråklig trosfellesskap under hele leiren.

Samisk konfirmantleir planlegges og gjennomføres som et samarbeid mellom Samisk kirkeråd, menigheter der det bor samer og de tre nordligste bispedømmene. Målet er å skape en samisk konfirmantleir for deltakere fra hele landet. Samisk kirkeråd har også over år arrangert samiske ungdomshelger med kurs for unge ledere som er sentrale medarbeidere under konfirmantleiren.

Kontaktperson:
Risten Turi Aleksandersen