Samisk kirkelivskonferanse 2018: Diakoni og skaperverk

4.-5. juni inviteres det til Samisk kirkelivskonferanse 2018 i Tromsø. Årets tema er: «Vern om skaperverket og kamp for rettferdighet sett i lys av urfolksgrunnlaget i folkeretten og samenes situasjon i sine områder.»

Tema for årets samisk kirkelivskonferanse er "Vern om skaperverket og kamp for rettferdighet sett i lys av urfolksgrunnlaget i folkeretten og samenes situasjon i sine områder."

Hovedforedraget omhandler relasjonen mellom Gud, mennesket og skaperverket. Diakoni er kirkens omsorgstjeneste – som omfavner hele skaperverket, både mennesket og alt det skapte.

Leder i Samisk kirkeråd, Sara Ellen Anne Eira, åpner konferansen. Det vil bli en kveldsgudstjeneste utendørs mandag 4. juni utenfor Sydspissen hotell (Strandvegen 166, 9006 Tromsø).

Den årlige fagkonferansen for samisk kirkeliv skal stimulere til realisering av visjonen «livskraftig og likeverdig – samisk kirkeliv i Den norske kirke». Samisk kirkelivskonferanse er en årlig landsdekkende konferanse har vært arrangert siden 2005, de første årene som Samisk verdikonferanse. Konferansen har tatt opp temaer med generell relevans for samisk kirkeliv på en tverrfaglig måte.

Konferansen er et samarbeid mellom Samisk kirkeråd, Kirkelig utdanningssenter nord (KUN) og de tre nordligste bispedømmene. Konferansen har etablert seg som en viktig arena for fagutvikling og nettverksbygging for samisk kirkeliv og det samiske samfunnet.

Målgruppen er alle som kan ha interesse av samisk kirkeliv, som ansatte ved samiske institusjoner, medlemmer av samiske organisasjoner, menighetsrådsmedlemmer, frivillige og ansatte i menigheter i samiske områder, andre menigheter, samt ansatte på bispedømme- og kirkerådsnivå.

Påmelding og program finner du her:
www.kirken.no/samisk

Kontaktpersoner: