Samfunnssikkerhetsministeren åpner båtsesongen

Samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde åpnet båtsesongen 2019 sammen med Redningsselskapet 26. april på Honnørbrygga i Oslo.
Samfunnsikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde om borrd i RS «Einar Staff SR». F.v Truls Otto Grande, Caroline Balchen Habbestad, Ingvil Smines Tybring-Gjedde, Bjørn Søstrand og Ronny Jåsund-Pedersen.

På Honnørbrygga i Oslo markerte statsråd Ingvil Smines Tybring-Gjedde åpningen av båtsesongen. Nå starter en travel periode for Redningsselskapet med oppdrag langs hele kysten.

Samfunnssikkerhetsministeren benyttet anledningen til å snakke om viktigheten av beredskap til sjøs.
– I de kommende vår- og sommermånedene vil det være høy aktivitet langs hele kysten vår. Dessverre ser vi også at dette er høysesongen for ulykker. Vi vil kunne oppleve båtulykker og tragiske drukningsdødsfall. Derfor er innsatsen til Redningsselskapet så viktig, sier Tybring-Gjedde.

Redningsselskapets egen statistikk viser at antall ulykker vanligvis øker i de kommende månedene langs hele kysten. Samfunnssikkerhetsministeren poengtere at for å begrense antall ulykkene må vi hele tiden utvikle samarbeidet mellom de ulike beredskapsaktørene.

– Skal vi ha god beredskap er vi avhengig av å jobbe mer sammen. Offentlige myndigheter, helsevesen, næringsliv og ideelle aktører. Det er i samspill med hverandre vi gjør hverandre bedre. Derfor er vi i regjeringen glade for å kunne fortsette det gode samarbeidet med Redningsselskapet. Deres forebyggende arbeid bidrar til sunnere sjøvett. Og når ulykken først skjer har dere kort responstid.

Direktør Sjø i Redningsselskapet, Ronny Jåsund-Pedersen oppfordrer båtfolk til forsvarlig sjøferd i høysesongen.

– Med ønsker om en god båtsommer oppfordrer vi alle båtførere til å tilegne seg nødvendig teknisk kunnskap om egen båt, utføre service på båten, avpasse farten og bruke dødmannsknapp, sier Jåsund-Pedersen.

Her er Redningsselskapets råd for en trygg båtsommer

Trygg båt: Kjenn båten din, og forsikre deg om at alt er i orden før du legger fra kai

Flyteplagg: Bruk alltid flyteplagg når båten er i fart. Tilpass vesten - og bruk skrittstropp.

Alkohol: Vær edru når du fører båt

Kommunikasjon og varsling:
- Ha VHF-radio om bord
- Putt mobiltelefonen i en vanntett pose
- Last ned appen RS SafeTRX (gratis) der du kan be om hjelp ved et tastetrykk

Sjøens trafikkregler: Lær deg sjøveisreglene

Planlegg turen: Sjekk værmeldingen og gjør deg kjent med ruta

Fart: Avpass farten etter forholdene og bruk dødmannsknappen

Løft blikket: Ta hensyn til alle andre som bruker sjøen

Kle deg riktig: Med nok og riktig tøy er du forberedt for dårlig vær - og du unngår hurtig nedkjøling om du er uheldig havner i vannet

Flere gode tips for en trygg båttur finner du på rs.no/sikker-til-sjos

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time.