Regnskap Norge

Samfunnsøkonomisk mer effektivt med økt revisjonspliktgrense

Tiltaket i den nye regjeringsplattformen for virksomheter som bruker autorisert regnskapsfører er fornuftig, og det er all grunn til å tro at næringslivet vil håndtere det på en forsvarlig måte.
Autorisasjonsordningen for regnskapsførerne står som en pilar, og gir trygghet for at regnskapsoppdragene gjennomføres med integritet og høy kvalitet, sier administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen.

– Det er klart samfunnsøkonomisk mer effektivt å ha fokus på rett regnskap med en gang, fremfor å lene seg på å finne feil og mangler etter at etter at regnskaps- og inntektsåret er omme, sier Regnskap Norges administrerende direktør Christine Lundberg Larsen.

Regnskapsbransjen har oppdrag for mer enn 400.000 næringsdrivende og bedrifter, og er gjennom den løpende regnskapsoppfølgingen hos hver kunde den viktigste garantisten for at regnskap og skatterapportering er riktig fra dag en.

Gode erfaringer med frivillig revisjon

Erfaringene til nå tyder på at innføringen av frivillig revisjon har gått veldig bra i Norge. BIs undersøkelse fra 2015 viste ingen svekket regnskapskvalitet eller økt skatteunndragelse.

Videre har Skattemyndighetene hjemmel til å pålegge revisjon dersom det er nødvendig. Så vidt vi vet er denne hjemmelen i liten grad, om i det hele tatt, tatt i bruk.

– Det er all grunn til å tro at næringslivet vil håndtere en økt revisjonspliktgrense på en god og forsvarlig måte.

– Frivillig revisjon er et tilbud, og vi har tillit til at selskapene tar gode og rasjonelle beslutninger om sitt behov for revisjon, i samråd med sin regnskapsfører, sier Lundberg Larsen. Det er også sånn det har vært til nå.

Sveriges negative erfaringer ikke sammenlignbare

Den svenske Ekobrottsmyndighetens rapport om negative erfaringer med revisjonsfritaket har blitt trukket frem i debatten om revisjonspliktgrenser i Norge, men det blir feil.

Egne norske undersøkelser viser gode resultater i Norge. Det er også stor forskjell mellom landene; Sverige har ikke den offentlige autorisasjonsordningen for regnskapsførere som vi har hos oss. – Vi mener autorisasjonsordningen har vært avgjørende for den gode overgangen i Norge, og som understøtter hvorfor regjeringen nå finner grunnlag for å kunne heve revisjonspliktgrensen for dem som bruker autorisert regnskapsfører, sier Lundberg Larsen.

– Å øke revisjonspliktgrensen er en flott anerkjennelse til autoriserte regnskapsførere og det gode kvalitetsarbeidet regnskapsbransjen har gjort over mange år!

Hva grensen for revisjonsplikt vil ligge på og når endringene trer i kraft er foreløpig ikke kjent.

Autorisasjonsordningen for regnskapsførere sikrer kvalitet

– Der revisorene driver kontroll og retting i etterkant, sørger regnskapsførerne fortløpende for at bokføring- og skatterapporteringen blir riktig utført.

Regnskapsbransjen er lovregulert og underlagt tilsyn av Finanstilsynet på samme måte som revisorene. Autoriserte regnskapsførere er underlagt strenge krav, og brudd på disse utløser sanksjoner i form av tilbakekall av autorisasjon og straff. Regnskapsførerne er også innrapporteringspliktige til Økokrim etter hvitvaskingsloven.

Sikkerhetsmekanisme

Dersom regnskapsføreren ikke får grunnlag eller informasjon nok fra kunden til å kunne stå inne for riktigheten av regnskapet, plikter han eller hun å si fra seg oppdraget. – Dette er ytterligere en sikkerhetsmekanisme for forslaget som regjeringen fremmer, sier Lundberg Larsen. Uten autorisert regnskapsfører vil revisjonsplikten inntre.

Bilder

Om Regnskap Norge

Regnskap Norge
Støperigata 2

+47 23 35 69 00http://www.regnskapnorge.no

Regnskap Norge er bransje- og profesjonsforeningen for autoriserte
regnskapsførere i Norge med 8 000 medlemmer. Regnskapsbransjen har mer enn 400.000 bedrifter i næringslivet som sine kunder.

Følg pressemeldinger fra Regnskap Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Regnskap Norge

Frykter koronatiltaket er sikreste vei mot konkurs4.1.2022 08:05:00 CET | Pressemelding

Myndighetenes utsettelsesordning for betaling av skatt og moms påfører bedriftene hundretalls millioner å betale i renter. – Av hensyn til bedriftenes likviditet er det bra med mulighet til utsettelse på betaling av skatter og avgifter for dem som får stor inntektssvikt. Problemet er imidlertid at det påløper renter på hele 8 %, og da blir regningen enda større når den senere må betales, påpeker Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Kritisk til Finanstilsynet – etterlyser klarere regler og veiledning om pliktene tilknyttet bekjempelse av hvitvasking.22.12.2021 13:49:03 CET | Pressemelding

Finanstilsynet har nylig publisert en rapport om etterlevelse av pliktene i hvitvaskingsloven på regnskapsførings- og revisjonsområdet. Her blir 19 av 22 foretak bøtelagt. – Dette er alvorlig og vi vil nå vil gå grundig inn i rapporten og vurdere alle punktene Finanstilsynet trekker frem, sier Rune Aale-Hansen, adm. dir. i Regnskap Norge. – Vi ser behov for tettere dialog med myndighetene rundt dette arbeidet, og stiller spørsmål ved om regelverket er for formalistisk orientert og om veiledningen fra myndighetene har vært for svak.

Flere tusen bedrifter skylder milliarder i utsatt skatt og moms – og hundretalls millioner i rente!21.12.2021 07:45:00 CET | Pressemelding

Sommeren 2020 innførte myndighetene en utsettelsesordning for betaling av skatt og moms. Årsaken var at mange bedrifter fikk betalingsproblemer som følge av omsetningssvikt pga. nedstengningen av samfunnet. Når dette skal betales påløper i tillegg millioner av kroner i rente. Regjeringen har nå forlenget betalingsfristen. – Av hensyn til bedriftenes likviditet, er det bra med mulighet for utsettelse på betaling av skatter og avgifter for dem som får stor inntektssvikt. Problemet er imidlertid at det påløper renter, og da blir regningen enda større når den senere må betales, påpeker Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.