Samferdselsdepartementet

Samferdselsministeren mottok utredning om Grenlandsbanen

Del

- Regjeringen satser på jernbanen. Vi har økt både vedlikehold og investeringer. Samtidig ser vi på muligheter for å redusere reisetid ved å bygge nye strekninger. I dag har vi mottatt en utredning om en mulig kobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Grenlandsbanen kan binde fylkene Agder, Telemark og Vestfold tettere sammen, og redusere reisetiden mellom Oslo og Kristiansand betydelig. Utredningen er en del av arbeidet med ny Nasjonal transportplan, som legges fram til våren.

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at jernbanedirektør Elisabeth Enger i Porsgrunn i dag overrakte ham en konseptvalgutredning (KVU) om Grenlandsbanen, en mulig framtidig sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.

Jernbaneverkets alternativer
I KVUen går Jernbaneverket i utgangspunktet inn for å bygge Grenlandsbanen med dobbeltspor, med stopp i Porsgrunn og på Tangen i Telemark. Etaten anbefaler å koble den 66 kilometer lange banestrekningen på Vestfoldbanen i Porsgrunn og på Sørlandsbanen et sted mellom Brokelandsheia og Skorstøl i Aust-Agder.

Dersom Grenlandsbanen dimensjoneres for hastigheter opp mot 250 km/t, har utbyggingsprosjektet en estimert kostnad på 25,6 milliarder 2016-kroner. Beregninger viser at dette blir samfunnsøkonomisk ulønnsomt. For å forbedre samfunnsnytten og senke kostnadene, anbefaler Jernbaneverket at konseptet for Grenlandsbanen optimaliseres – for eksempel ved å dimensjonere for en lavere hastighet på dobbeltsporet.

Jernbaneverket har også utredet en enkeltsporet trasé mellom Porsgrunn og Brokelandsheia/Skorstøl, dimensjonert for hastigheter opp mot 160 km/t, til 17,2 milliarder 2016-kroner. Sammenliknet med Jernbaneverkets anbefaling er dette alternativet estimert til å ha samfunnsøkonomisk nytte, og vil koste 8,4 milliarder kroner mindre.

Alle trasévalg og beregninger av samfunnsøkonomisk nytte for Grenlandsbanen forutsetter at togene kjører på et fullt utbygget dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen og Porsgrunn, istedenfor på dagens trasé fra Drammen via Kongsberg og videre mot Brokelandsheia.

 Reisetidsgevinst og mulighet for større bo- og arbeidsmarkeder 
Jernbaneverket anbefaler å bygge Grenlandsbanen for å redusere reisetiden mellom Oslo og Sør-Vestlandet. Forutsatt sammenhengende dobbeltspor fra Drammen til Porsgrunn, gjør Jernbaneverkets anbefalte trasékonseptet det mulig å redusere reisetiden mellom Oslo og Kristiansand med én time, til omlag tre timer og tjue minutter. 

Reisetiden til toget blir også redusert på viktige delstrekninger. Effekten av dette er en regionforstørring i form av for eksempel et større arbeidsmarked, utvidete muligheter for valg av skole og studiested, og økt tilgjengelighet til flyplassene.

Videre prosess
Samferdselsdepartementet ga i juli 2014 Jernbaneverket i oppdrag å utarbeide konseptvalgutredningen om sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.

Konseptvalgutredningen blir nå sendt på høring av Jernbaneverket, og skal gjennom en ekstern kvalitetssikring (KS1). Utredningen blir en del av regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan 2018-2029. 


For flere opplsyninger - se:

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Jernbanereformen: Konkurransen om Trafikkpakke 1 Sør: Bedre togtilbud på Sørlands-, Jær- og Arendalsbanen12.10.2017 13:53Pressemelding

- Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen, med mål om et stadig bedre tilbud til de reisende. Konkurranse om driften av persontogtilbudene er en viktig del av regjeringens jernbanereform. Dette vil kunne bidra til et bedre togtilbud og sikrer at staten kjøper togtjenester til riktig pris. I dag har Jernbanedirektoratet sendt ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 Sør, som omfatter togtilbudene på Sørlandet. Vi er opptatt av å høste erfaringer og lære underveis, og derfor skal konkurransene om de øvrige persontogtilbudene lyses ut suksessivt de kommende årene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom