Samferdselsdepartementet

Samferdselsministeren mottok utredning om Grenlandsbanen

Del

- Regjeringen satser på jernbanen. Vi har økt både vedlikehold og investeringer. Samtidig ser vi på muligheter for å redusere reisetid ved å bygge nye strekninger. I dag har vi mottatt en utredning om en mulig kobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Grenlandsbanen kan binde fylkene Agder, Telemark og Vestfold tettere sammen, og redusere reisetiden mellom Oslo og Kristiansand betydelig. Utredningen er en del av arbeidet med ny Nasjonal transportplan, som legges fram til våren.

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at jernbanedirektør Elisabeth Enger i Porsgrunn i dag overrakte ham en konseptvalgutredning (KVU) om Grenlandsbanen, en mulig framtidig sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.

Jernbaneverkets alternativer
I KVUen går Jernbaneverket i utgangspunktet inn for å bygge Grenlandsbanen med dobbeltspor, med stopp i Porsgrunn og på Tangen i Telemark. Etaten anbefaler å koble den 66 kilometer lange banestrekningen på Vestfoldbanen i Porsgrunn og på Sørlandsbanen et sted mellom Brokelandsheia og Skorstøl i Aust-Agder.

Dersom Grenlandsbanen dimensjoneres for hastigheter opp mot 250 km/t, har utbyggingsprosjektet en estimert kostnad på 25,6 milliarder 2016-kroner. Beregninger viser at dette blir samfunnsøkonomisk ulønnsomt. For å forbedre samfunnsnytten og senke kostnadene, anbefaler Jernbaneverket at konseptet for Grenlandsbanen optimaliseres – for eksempel ved å dimensjonere for en lavere hastighet på dobbeltsporet.

Jernbaneverket har også utredet en enkeltsporet trasé mellom Porsgrunn og Brokelandsheia/Skorstøl, dimensjonert for hastigheter opp mot 160 km/t, til 17,2 milliarder 2016-kroner. Sammenliknet med Jernbaneverkets anbefaling er dette alternativet estimert til å ha samfunnsøkonomisk nytte, og vil koste 8,4 milliarder kroner mindre.

Alle trasévalg og beregninger av samfunnsøkonomisk nytte for Grenlandsbanen forutsetter at togene kjører på et fullt utbygget dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen og Porsgrunn, istedenfor på dagens trasé fra Drammen via Kongsberg og videre mot Brokelandsheia.

 Reisetidsgevinst og mulighet for større bo- og arbeidsmarkeder 
Jernbaneverket anbefaler å bygge Grenlandsbanen for å redusere reisetiden mellom Oslo og Sør-Vestlandet. Forutsatt sammenhengende dobbeltspor fra Drammen til Porsgrunn, gjør Jernbaneverkets anbefalte trasékonseptet det mulig å redusere reisetiden mellom Oslo og Kristiansand med én time, til omlag tre timer og tjue minutter. 

Reisetiden til toget blir også redusert på viktige delstrekninger. Effekten av dette er en regionforstørring i form av for eksempel et større arbeidsmarked, utvidete muligheter for valg av skole og studiested, og økt tilgjengelighet til flyplassene.

Videre prosess
Samferdselsdepartementet ga i juli 2014 Jernbaneverket i oppdrag å utarbeide konseptvalgutredningen om sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.

Konseptvalgutredningen blir nå sendt på høring av Jernbaneverket, og skal gjennom en ekstern kvalitetssikring (KS1). Utredningen blir en del av regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan 2018-2029. 


For flere opplsyninger - se:

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Regjeringa opprettar nytt forum for norsk vegtransportnæring13.12.2017 16:30Pressemelding

- Det er eit klart mål å sikre konkurranseevna til norsk transportnæring. Det er viktig for å sikre investeringar og rekruttering. Vi har allereie i dag eit godt samarbeid med bransjen. No ønskjer vi å formalisere det med eit eige vegtransportforum Målet er å få ei fortløpande skildring av situasjonen i vegtransportmarknaden og å få vite kva slags utfordringar næringa og arbeidstakarane står overfor i det daglege, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Igangsetter arbeid for å endre drosjereguleringen11.12.2017 12:49Pressemelding

- Drosjenæringen er en viktig del av kollektivtilbudet. Regjeringen ønsker å legge til rette for velfungerende konkurranse i drosjemarkedet, samtidig som vi sikrer et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet. Vi må både ivareta de reisendes sikkerhet og bidra til ryddige arbeidsforhold for drosjesjåførene. Nå igangsettes et viktig arbeid for å endre på regelverket i sektoren, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Mer båndbredde for bedre mobile tjenester8.12.2017 13:58Pressemelding

– Gode mobiltjenester og en robust digital infrastruktur er avgjørende for stadig flere av dagens gjøremål både på jobb og privat. Denne uken har regjeringen besluttet at frekvensressurser i 700 MHz-båndet skal gjøres tilgjengelig for interesserte kommersielle ekomtilbydere i Norge. Dette er bra for utviklingen av mobilmarkedet, og det vil gjøre det mulig å tilby mobilbrukerne bedre tjenester. I tillegg vil frekvensene legge til rette for den fremtidige utbredelsen av 5G, noe som er viktig for en vellykket digitalisering i både privat og offentlig sektor, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Nyttig og viktig strategi for personvern i samferdselssektoren7.12.2017 12:56Pressemelding

Samferdselsministeren er positiv til Datatilsynet nye strategi for arbeidet med et godt personvern i samferdselssektoren. – Dette er både viktig og til riktig tid. Det ligger til rette for en fantastisk utvikling av teknologiløsninger i transportsektoren. Det er bra at Datatilsynet følger opp, og bidrar til klarere rammer for utviklingen innenfor grensene personvern setter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom