Samferdselsdepartementet

Samferdselsministeren i Brussel: Skal diskutere foreslåtte regelendringer for godstransport på vei

Del

- Regjeringen er opptatt av å sikre best mulige forhold for yrkessjåfører og en ryddig konkurransesituasjonen i lastebilnæringen. Vi er ikke fornøyd med EUs foreslåtte endringer i EU-regelverket for godstransport på vei. Vi trenger andre løsninger for å bekjempe sosial dumping, styrke ryddige konkurransevilkår og sikre enda bedre trafikksikkerhet. Mandag møter jeg regjeringskollegaer fra en rekke EU land som har sammenfallende interesser med oss. Vi står sterkest når vi sammen med likesinnede jobber inn mot regelverksendringene i EU, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

EU-kommisjonen la i 2017 fram en ny, stor regelverkspakke på veiområdet – "Europe on the Move". Med denne mobilitetspakken ønsker Kommisjonen å endre det europeiske transport- og mobilitetssystemet. Pakken omfatter en rekke tiltak, men det er spesielt sosiale forhold i veitransporten/kabotasje som er omstridt. 

Road Alliance – Norge og åtte andre land

Sammen med Østerrike, Belgia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia, Hellas, Luxembourg og Sverige er Norge med i Road Alliance. På bakgrunn av den foreslåtte mobilitetspakken er medlemslandene i alliansen blant annet bekymret for misbruk og svindel knyttet til regelverkene for sosiale rettigheter, trafikksikkerhet og arbeid innenfor det det europeiske godstransportmarkedet på vei.

- Vi ønsker ikke endringer som liberaliserer kabotasjeregelverket. Vi trenger tvert imot bedre kontroll med situasjonen og virkemiddel som sikrer rettferdig og ryddig konkurranse. Lastebilnæringen er viktig både for de som jobber og investerer i transportbedriftene, men er også en viktig forutsetning for både norsk næringsliv og varehandelen. Dagens regjering har økt kontrollene langs veiene og endret på en rekke kjøretøytekniske regler som sikrer økt trafikksikkerhet. Vi må sikre at dette arbeidet fortsetter i riktig retning, sier samferdselsministeren.

Vil ivareta norske interesser

Belgia har invitert til ministermøte i Road Alliance i Brussel 14. mai. På møtedagsorden står flere forslag i EU-kommisjonens mobilitetspakke. Blant temaene er kjøre- og hviletidsbestemmelser og regler om markedsadgang, som blant annet transportoppdrag som transportører kan utføre mellom steder i et annet land enn der de hører hjemme (kabotasje). Målet med møtet er å samordne posisjoner i forkant av at EUs transportministere møtes i Rådet 7. juni.

- Fra norsk side er vi tjent med å stå sammen med land som har sammenfallende interesser som oss. Vi skal selvsagt ivareta norske interesser best mulig, men vi er et lite land i denne sammenhengen, sier samferdselsministeren. 

Mobilitetspakken og videre framdrift

Alle forslagene i mobilitetspakken er nå til behandling i Rådet og Europaparlamentet. Som en følge av at det er uenighet blant flere av EU-medlemslandene om flere av forslagene i mobilitetspakken, er det vanskelig å si hvor lang tid behandlingen vil ta.

Mobilitetspakken vil tidligst kunne bli vedtatt i 2019.

For flere opplysninger – se:

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Statleg tilskot til breibandutbygging: Område med låg breibandkapasitet blir framleis prioriterte15.5.2018 10:48Pressemelding

- Infrastruktur for ekom er like viktig for folk og næringsliv som veg og jernbane. Breibanddekninga i Noreg er generelt svært god, og marknadsaktørane gjer ein viktig jobb for å byggje ut infrastrukturen. Staten bidreg med pengar til breibandutbygging i område der det ikkje er kommersielt lønsamt å byggje ut. Innretninga på tilskotsordninga er no endra slik at fylkeskommunane får meir involvering, men område med låg breibandkapasitet skal framleis bli prioriterte, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Rv 23 Dagslett–E18: Vil se prosjektet under ett, for å kunne få ned prosjektkostnadene og sikre rasjonell gjennomføring15.5.2018 10:47Pressemelding

Regjeringen foreslår å justere rv 23-prosjektet etter at grunnforholdene på Dagslett-Linnes har vist seg å være mer krevende enn tidligere antatt. Regjeringen vil derfor utvide planarbeidet slik at man nå ser prosjektet i sin helhet frem til E18. Dårlige grunnforhold har medført en kostnadsøkning på nærmere 850 millioner kroner sammenlignet med det som var kjent da Stortinget tidligere behandlet utbygging av veistrekningen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror det er penger å spare på å slå sammen flere parseller til et prosjekt.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom