Samarbeidsavtale mellom frivillig og kommunal sektor fornyet

En fornyet samarbeidsplattform mellom KS og Frivillighet Norge ble underskrevet den 16. august under Arendalsuka 2017.

Styreleder i Frivillighet Norge Sturla Stålsett og styreleder i KS Gunn Marit Helgesen signerte samarbeidsplattformen på et møte den 16. august under Arendalsuka 2017. (Foto: Birgitte Heneide, Frivillighet Norge)

Samarbeidsplattformen handler om utvikling av frivillighetspolitikken i kommunene. Frivillighet Norge representerer frivillige organisasjoner på alle områder og KS representerer alle kommuner og fylkeskommuner.

- Vi er glad for at samarbeidsplattform nå fornyes og forlenges. Frivillig aktivitet skjer først og fremst i et lokalsamfunn, i en kommune. En aktiv og levende frivillig sektor er av grunnleggende betydning for et aktivt og levende lokalsamfunn. Det er flott at kommunene ser betydningen frivilligheten har og kommer den i møte, sier generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen.

KS og Frivillighet Norge anbefaler organisasjoner på lokalt nivå og de enkelte kommuner og fylkeskommuner til å etablere tilsvarende samarbeidsplattformer.

- Frivilligheten har aldri vært mer etterspurt enn nå for å bidra til å løse samfunnsutfordringer innenfor folkehelse, omsorg, integrering, sosial ulikhet og beredskap og for å skape aktive lokalsamfunn. At kommunene har en god frivillighetspolitikk og et godt samspill med frivilligheten lokalt er en nøkkel til å lykkes med dette, avslutter Slotterøy Johnsen.

Du kan lese samarbeidsplattformen i sin helhet her.

Se også:

• Frivillighet Norges ti frivillighetspolitiske bud til kommuner som vil samarbeide godt med frivillige organisasjoner her
  • Frivillighet Norges kart over kommuner med frivillighetspolitikk her

Styreleder i Frivillighet Norge Sturla Stålsett og styreleder i KS Gunn Marit Helgesen signerte samarbeidsplattformen på et møte den 16. august under Arendalsuka 2017. Her sammen med generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen (tv.). (Foto: Birgitte Heneide, Frivillighet Norge).