Samarbeid om Fornebu-utvikling

Aker og OBOS skal samarbeide om å utvikle 45.000 kvadratmeter bolig og næring på Fornebu.

OBOS og Aker ASAs heleide eiendomsselskap, FP Eiendom (tidligere Fornebuporten Holding AS), etablerer felles selskap og går sammen om å utvikle boligtomter på Fornebuporten (felt 1.1 og 1.3). Tomtene vil bli utviklet under prosjektnavnene Fornebuporten Bolig 3 og Fornebuporten Bolig 4. Det nye selskapet, FP OBOS JV AS, forventes å ha tomter tilsvarende ca. 45.000 kvm boligutvikling, men også et betydelig næringsvolum.

FP Eiendom har utviklet Fornebuporten som område fra 2012 og vil fortsette i rollen prosjektutvikler for de aktuelle eiendommene. OBOS tar ansvar for markedsføring og salg boligprosjektene, samt vil utnevne styreleder i selskapet. Partenes øvrige tomter på Fornebu påvirkes ikke av transaksjonen. Avtalen følger lengre tids samarbeid om utviklingen av feltene hvor begge parter hadde betydelige eierinteresser.Partene tror et felles samarbeid om utvikling av feltene på Fornebuporten vil muliggjøre en bedre samlet områdeutvikling, og ser frem til å arbeide i lag med Bærum kommune med planlegging av dette.

«OBOS og Aker forener kompetanse og interesser for to boligprosjekter. OBOS er Nordens ledende boligaktør og har gjort en fantastisk jobb i å utvikle gode boområder på Fornebu. Det at OBOS velger å gå i partnerskap med FP Eiendom om utvikling av boliger på Fornebu er en anerkjennelse», sier adm. direktør Torstein Storækre i FP Eiendom.

«OBOS er svært fornøyd med å inngå samarbeid med en aktør som FP eiendom på Fornebu. Et slikt samarbeid vil skape nye muligheter for god og helhetlig utvikling av tomtene», sier administrerende direktør Kristine Tveitnes Seip for OBOS Fornebu AS.

Kontaktpersoner:

Torstein Storækre, Aker, Mob: + 47 41 46 39 76